Acum câțiva ani, Andriy Yarmak,
Economist în cadrul Departamentului de Investiții al Organizației Națiunilor
Unite pentru Agricultură și Alimentație (FAO) a scris un blog destul de
futurist despre agricultura pe verticală care nu mai pare atât de nerealist
astăzi comparativ cu atunci, pentru că aceste tipuri de seră deja funcţionează
(exemplu în Republica Moldova- aici / aici),
ba chiar la scară comercială. În acest articol, au fost atinse aspect legate de
situaţia din segmentul de ierburi proaspete și ierburi aromatice, fiind unul
dintre cele mai importante pentru țările în care operează proiectele EastFruit.
Totodată, atât Georgia, cât și Uzbekistanul exportă volume însemnate de
verdeață.
Rusia importă aproximativ 50.000
de tone de ierburi proaspete pe an, în valoare de peste 50 de milioane de
dolari. În același timp, Uzbekistanul este cel mai mare furnizor de verdeață
pentru Federaţia Rusă, la fel şi Georgia. Totuşi, cum arată viitorul afacerilor
legate de cultivarea şi exportul verdeţurilor și ce legătură are agricultura
verticală cu acestea?
Tehnologiile moderne, pe de o
parte, reduc semnificativ riscurile associate afacerilor cu fructe și legume,
iar pe de altă parte, soluționează sarcini urgente din domeniul agricol, precum:
reducerea impactului negativ asupra mediului, creșterea eficienței procesului
de producţie, reducerea costurilor de producție, reducerea pierderilor de
produse, reducerea utilizării surselor de energie fosilă, reducerea costurilor aferente
utilizării forței de muncă
manuală, creșterea calității produselor, etc.
Una dintre cele mai avansate
tehnologii și, desigur şi în tendință, sunt fermele verticale. Deşi, este
destul de evident faptul că există foarte mult hype (publicitate extremă) în
jurul acestei tendințe la moment, cultivarea produselor în fermele verticale încă
şchiopătează. Totuşi, această industrie atrage în prezent deja zeci de miliarde
de investiții, ceea ce înseamnă că întreaga lumea este în căutare activă de
soluții la problemele cele mai stringente din agricultură.
Acest tip de agricultură constituie
un format pentru cultivarea ierburilor și ierburilor aromatice chiar şi într-un
restaurant sau în camera din spate a unui restaurant. La urma urmei, este bine
cunoscut faptul că pentru un restaurant, costul produselor nu este una dintre
cele mai importante cheltuieli ale acestora. Totodată, pe fondul creșterii
nivelului concurenței între restaurante, calitatea produselor poate deveni
principalul avantaj al unui restaurant comparative cu celelalte.
Un exemplu în acest sens ar fi
restaurantul Café Stamba din centrul vechiului oraş Tbilisi, care deţine
propria fermă verticală. Verdeturile sunt tăiate cu doar câteva minute înainte
de servire şi într-adevăr au un gust deosebit! În plus, în această fermă
verticală se poate crește o gamă uriașă de verdeţuri şi ierburi, ceea ce este
pur și simplu nerealist să le achiziţionezi de pe piață, deoarece nimeni
altcineva nu le cultivă. Fiind mereu înconjuraţi de bucătari-şefi, producătorii
au reușit să aleagă cele mai aromate verdețuri pentru rețetele lor, iar aceste
experimente continuă tot timpul. Pentru restaurant, este un lucru incredibil de
convenabil și foarte eficient. Totodată, utilizarea zero a pesticidelor nu
poate să nu impresioneze pe cei care consumă produse ecologice şi sănătoase.
Al doilea aspect neașteptat al fermelor
verticale este aspectul lor atrăgător şi decorativ! Acestea ar putea fi un
decor excelent pentru interiorul restaurantelor, iar mulți oameni vin la Café
Stabma special pentru a fotografia ferma violet-roz cu verdeață.
Interesant este faptul că deja şi alte restaurante din Georgia sunt
interesate de posibilitatea de a cumpăra astfel de soluții compacte pentru
propriile lor localuri şi la prepararea bucatelor. Tusya Gharibashvili,
fondatorea companiei georgiene Space Farms, a dezvoltat deja un prototip de
fermă verticală automatizată pentru restaurante și supermarketuri, unde,
potrivit acesteia, se pot recolta până la 25 kg de ierburi proaspete și ierburi
aromatice pe lună pe o suprafţă de 2m2.
Desigur, acesta este doar
începutul proiectului și abia se fac primii pași. Multe lanțuri de
supermarketuri lucrează deja la crearea propriilor proiecte de ferme verticale
pentru plasarea lor atât în zonele de vânzare a produselor, cât și pe fațade
sau investesc în proiecte partenere, realizând faptul că verdeţurile cultivate
în apropiere vor fi întotdeauna mai proaspătă și mai gustoasă decât cele aduse
la sute sau mii de kilometri distanță. În plus, se ia în calcul şi efectul
emisiilor de carbon de pe urma transportării acestora. Afișarea costurilor reduse
de transport pentru produsele vândute și a emisiilor reduse este în prezent cea
mai importantă sarcină pentru fiecare retailer din lume, inclusiv
supermarketurile din țările din regiune. Acest lucru deschide accesul la multe
surse de finanțare în condiţii concesionale, ceea ce reprezintă un avantaj
important pentru dezvoltarea afacerilor cu amănuntul.
De asemenea, o altă tendință
interesantă este faptul că multe companii mari producătoare de fructe și legume
încep să renunțe cu totul la transportarea produselor cu avionul! De obicei,
verdețurile și ierburile aromatice se transportă doar în acest mod, deoarece
produsele sunt scumpe si perisabile. Acest lucru înseamnă că în următorii cinci
ani, exportul de verdeţuri, chiar și din acest motiv, va scădea brusc.
Conform unor statistici, comerțul
internațional cu ierburi proaspete a început deja să scadă. Anul 2021 a fost al
patrulea an conscutiv când exporturile de verdeață, chiar și în termeni valorici,
au scăzut. Acest lucru înseamnă că, cel mai probabil, Uzbekistanul și Georgia
ar trebui să înceapă deja să caute alte oportunități, deoarece tendința de
dezvoltare a fermelor verticale în Rusia este și ea prezentă și câștigă tot mai
multă amploare.
Cei mai mari exportatori de
ierburi proaspete și ierburi aromatice din lume sunt Italia, Olanda, China,
Etiopia și Mexic. Dintre țările din regiunea analizată de EastFruit,
Uzbekistanul se numără printre cei mai mari douăzeci de exportatori mondiali.
La scară globală, comerțul internațional cu ierburi proaspete reprezintă o
afacere estimată aproximativ la 3 miliarde de dolari, iar în următorii 10 ani există
posibilitatea ca volumul unui astfel de comerț să se reducă la minim.
Sursa: EastFruit