Primul portal agricol din Moldova
CERERI & OFERTE PLASEAZĂ ANUNȚ OFERTE RECENTE CERERI RECENTE INFOCENTRU

Lista produselor cu adaos comercial limitat a fost extinsă de către Guvern

În ședința de vineri, 25 februarie 2022, Comisia pentru Situații Excepţionale a Republicii Moldova a decis limitarea adaosului comercial în comerțul cu amănuntul din ţară la principalele legume din consumul populaţiei - ceapă, sfeclă roșie, varză albă, precum și cartofi și alte produse alimentare (carne de porc pe os, carne de pasăre, pește congelat, zahăr din sfeclă, paste, ouă). Această măsură are ca scop stoparea „creșterilor nejustificate de preț”.

Într-adevăr, începând de sâmbătă, 26 februarie, sub influența fluxului negativ de știri în legătură cu agresiunea armată a Rusiei și luptele din ţara vecină, în lanțurile de supermarketuri din Chișinău au început a se forma cozi lungi la rafturile cu produse alimentare. Din cauza boom-ului cererii pentru unele produse de consum zilnic și cu termen îndelungat de valabilitate, angajații unor magazine schimbă adesea etichetele de preț sau le scot în general de pe rafturi.

Decizia legată de „criza prețurilor cu amănuntul” nu a fost încă publicată. Prin urmare, încă nu este clar în ce interval admisibil va fi fixat adaosul comercial. Operatorii pieței de fructe și legume presupun că va fi în jur de 8-10%, adică la nivelul adaosului comercial care se aplică listei de produse strategice din punct de vedere social stabilit anterior. De asemenea, nu este clar dacă această măsură restrictivă va fi aplicată în decursul întregii perioade a staării de urgenţă (cele 60 de zile) sau pentru o perioadă mai scurtă.

Unii reprezentanți ai organizațiilor agricole consideră această măsură a fi ambiguă. Prețurile la legumele comercializate în vrac în supermarketurile din ţară, în special cele care se poziţionează în segmentul “Discounter”, pentru al treilea an consecutiv sunt mai mici comparativ cu produsele de calitate relativ bună comercializate în majoritatea piețelor de tip spaţiu deschis din Chișinău. Dacă măsura cu privire la limitarea adaosului comercial va fi respectată de către lanţurile de supermarketuri, atunci acest fapt, pe de o parte, va pune presiune asupra prețurilor de pe piaţă. Pe de altă parte însă, va contribui la atragerea consumatorilor spre produsele din supermarketuri, exact cum s-a întâmplat în momentul de criză al pandemiei, când piețele din oraș au fost închise.

Cu toate acestea, limitarea prea mare a adaosului comercial poate avea și un efect secundar negativ - o reducere a sortimentului și o scădere a calității mărfurilor de pe rafturile magazinelor.

Sursa: EastFruit

DINAMICA PREȚURI