În ședința de vineri, 25
februarie 2022, Comisia pentru Situații Excepţionale a Republicii Moldova a decis limitarea adaosului comercial
în comerțul cu amănuntul din ţară la principalele legume din consumul
populaţiei - ceapă, sfeclă roșie, varză albă, precum și cartofi și alte produse
alimentare (carne de porc pe os, carne de pasăre, pește congelat, zahăr din
sfeclă, paste, ouă). Această măsură are ca scop stoparea „creșterilor nejustificate
de preț”.
Într-adevăr, începând de sâmbătă,
26 februarie, sub influența fluxului negativ de știri în legătură cu agresiunea
armată a Rusiei și luptele din ţara vecină, în lanțurile de supermarketuri din
Chișinău au început a se forma cozi lungi la rafturile cu produse alimentare. Din cauza boom-ului cererii pentru
unele produse de consum zilnic și cu termen îndelungat de valabilitate,
angajații unor magazine schimbă adesea etichetele de preț sau le scot în
general de pe rafturi.
Decizia legată de „criza
prețurilor cu amănuntul” nu a fost încă publicată. Prin urmare, încă nu este
clar în ce interval admisibil va fi fixat adaosul comercial. Operatorii pieței
de fructe și legume presupun că va fi în jur de 8-10%, adică la nivelul adaosului
comercial care se aplică listei de produse strategice din punct de vedere
social stabilit anterior. De asemenea, nu este clar dacă această măsură restrictivă
va fi aplicată în decursul întregii perioade a staării de urgenţă (cele 60 de
zile) sau pentru o perioadă mai scurtă.
Unii reprezentanți ai
organizațiilor agricole consideră această măsură a fi ambiguă. Prețurile la
legumele comercializate în vrac în supermarketurile din ţară, în special cele care
se poziţionează în segmentul “Discounter”, pentru al treilea an consecutiv sunt
mai mici comparativ cu produsele de calitate relativ bună comercializate în
majoritatea piețelor de tip spaţiu deschis din Chișinău. Dacă măsura cu privire
la limitarea adaosului comercial va fi respectată de către lanţurile de
supermarketuri, atunci acest fapt, pe de o parte, va pune presiune asupra
prețurilor de pe piaţă. Pe de altă parte însă, va contribui la atragerea
consumatorilor spre produsele din supermarketuri, exact cum s-a întâmplat în
momentul de criză al pandemiei, când piețele din oraș au fost închise.
Cu toate acestea, limitarea prea mare
a adaosului comercial poate avea și un efect secundar negativ - o reducere a
sortimentului și o scădere a calității mărfurilor de pe rafturile magazinelor.
Sursa: EastFruit