La sfârșitul lunii ianuarie, un
mic grup de reprezentanți ai companiilor comerciale bulgare care furnizează
fructe și legume lanțurilor de supermarketuri LIDL, Aushan, Carrefour, REWE din
Bulgaria au vizitat 7 mari întreprinderi
horticole din Moldova, pentru a vedea infrastructura post-recoltare de carea
acestea dispun. Vizita s-a desfășurat în cadrul programului “Reforma climatică
investițională în Moldova” finanțat de Corporația Financiară Internațională (IFC).
După cum au menţionat conducătorii întreprinderilor
agricole care au primit oaspeții, vizita nu a fost de natură informațională și
de familiarizare, ci de natură complet aplicativă. Reprezentanții de vânzări
bulgari au încercat să rezolve o problemă actuală: să compenseze lipsa
aprovizionării cu mere de înaltă calitate din supermarketurile de pe piața
bulgară prin importuri urgente din Moldova. Reprezentanţii au fost mulţumiţi de
calitatea merelor moldovenești, ambalajele și chiar prețul produselor. Cu toate
acestea, aparent, nu se va ajunge până la încheierea unor contracte între ambele
părţi.
Partea gazdă a ajuns la concluzia
că principalul obstacol în calea aprovizionării cu mere moldovenești în
Bulgaria a fost logistica de transport prea costisitoare. Camioanele ar trebui
să fie închiriate în ambele direcţii de către potențialii cumpărători bulgari,
iar înapoi să ajungă fără alte produse, respectiv fiind goale. De asemenea,
potențialii vânzători locali s-au axat doar pe vânzarea de mere și nu au luat
în considerare anumite opțiuni pentru importul invers în Moldova a unor produse
bulgare, de exemplu, legume sau cartofi de sămânță.
Potrivit comercianților
moldoveni, omologii lor bulgari după vizita din Moldova au vizitat şi Polonia,
unde, cel mai probabil, au achiziționat mere de calitate similară în condiții
logistice mai atractive sau la un preț mai mic.
Sursa: EastFruit