Cine ar fi crezut că în 2022, principala
bătaie de cap în economia guvernelor a unui număr mare de țări ar fi prețurile
mari la varză?! Cu toate acestea, inflația alimentară provoacă nemulțumire în
rândul populației din Rusia, Belarus, Ucraina, Kazahstan, Uzbekistan și chiar
Turcia, iar una dintre nemulţumiri este creșterea rapidă a prețurilor la
legumele tradiționale (varză, cartofi, morcovi, roşii, ceapă, sfeclă).
Cu toate acestea, potrivit
experților EastFruit, metodele de combatere a inflației alimentare de către
conducerea unor ţări provoacă nedumerire în rândul economiștilor profesioniști.
Deși transparența maximă a condițiilor de piață încurajează întotdeauna
concurența și un schimb mai eficient de bunuri și servicii ducând la prețuri
mai mici și la o stabilitate mai mare a acestora, Kazahstan, Rusia și Belarus
aleg autarhia, ceea ce are efect opus.
Ce este „autarhia”? În mod
surprinzător, acest termen în spațiul post-sovietic, care a fost cel mai clar
exemplu de autarhie ideală timp de multe decenii, practic nu se găsește nici
măcar în literatura economică.
Autarhia este un sistem economic
în care o țară tinde spre autosuficiență completă și restrângerea maximă a
comerțului exterior. Nu sună chiar atât de rău, nu? Ce e în neregulă în a nu
importa varză, spre exemplu? Dacă problema cu varza poate fi încă rezolvată,
atunci cum rămâne, de exemplu, cu somonul în Belarus, ţară care nu are acces
la mare sau de unde poate avea Belarus cireșe și piersici dacă clima nu permite
cultivarea acestora? Din păcate, autarhia, după cum arată practica, este o
utopie completă.
Este adevărat că oamenilor care în prezent au vârsta cuprinsă între 40-50 de ani sau mai mult şi care au crescut în spaţiul URSS, le sună
a ceva foarte familiar. La ce duce autarhia, toți acești oameni au văzut cu ochii lor
- la o lipsă constantă de bunuri necesare, un sortiment redus, o piață neagră şi
în final sărăcirea populației. De regulă, autarhia se încheie cu falimentul
complet al întregii țări, așa cum a fost şi în cazul URSS.
În prezent, Rusia continuă să
interzică importul de produse, inclusiv legume, dintr-un număr mare de țări din
lume, creând o situaţie asemănătoare celei din Belarus, care din 2022 a
introdus embargo pentru importul de
legume și fructe (precum și alte produse) din UE și o serie de alte țări ale
lumii. Cu toate acestea, acest lucru nu a fost suficient pentru Belarus şi recent a decis să introducă o nouă interdicție pentru exportul de legume și mere
și chiar să stabilească administrativ prețurile maxime de vânzare cu amănuntul
pentru anumite legume și fructe! A ajutat însă acest lucru la scăderea
prețurilor pentru aceste produse? Bineînțeles că nu, mai mult ca atât,
prețurile reale ale mărfurilor care au căzut sub regimul controlului manual
continuă să crească constant, iar eforturile statului dau un nou impuls
creșterii prețurilor.
Revenind însă la Rusia, care deja
înregistrează prețuri record la legume și fructe, a înăsprit foarte inoportun
controlul importurilor de fructe și legume la granițe. Desigur, dacă
majoritatea țărilor producătoare de top nu-şi vor putea exporta produsele lor,
atunci calitatea legumelor și fructelor nu va crește în niciun fel pe baza
controlului sporit la granite, deoarece calitatea legumelor și fructelor în
timpul inspecțiilor nu crește, ba din contra poate scădea. Dacă fructele și
legumele sunt păstrate timp de 7-10 sau mai multe zile la graniță în condiții proaste,
atunci desigur, acestea nu vor mai fi bune şi la un preţ accesibil.
În mod ciudat, există şi rapoarte
cu privire la dorința guvernului rus de a limita marjele de vânzare la legumele
principale la 5%, pe lângă problemele de piață deja existente! Până la urmă,
cine poate forța supermarketurile să vândă astfel de produse în pierderea lor?
Desigur, le pot forța din punct de vedere administrativ și neformal, dar în
astfel de cazuri vor păstra doar de formă aceste produse pe rafturi, undeva
într-un loc discret. Cu toate acestea, toată lumea va suferi pierderi:
consumatorii, bugetul țării, producătorii și reţelele de supermarketuri.
Kazahstanul a introdus și în
acest an o interdicție privind exportul de cartofi și morcovi, ceea ce a dus la
pierderi mari pentru proprii producători. Dându-și seama că anul viitor
situația nu s-ar putea decât agrava din cauza acțiunilor guvernamentale,
interdicția a fost ridicată recent. Pentru o țară atât de îndepărtată de
piețele mondiale, este destul de periculos să joci cu gestionarea manuală a
pieței de produse perisabile.
Din păcate, exemplele ţărilor
care tind pentru autarhie depășesc granițele spațiului post-sovietic. Turcia a
fost și rămâne una dintre cele mai sigure economii. Cu toate acestea, întărirea
în continuare a intervenției administrative în economie și în politica fiscală
a dus, după cum se știe, la consecințe catastrofale sub forma unei devalorizări
record a monedei locale și a unei inflații record deja de mai mulți ani. Din
păcate, conducerea țării a făcut recent un alt pas major spre agravarea în
continuare a problemei - a dat Ministerului Agriculturii din Turcia autoritatea
de a restricționa exportul de fructe și legume și a altor produse alimentare! Mai
mult, producătorii susţin că producția de legume și fructe este una nerentabilă,
deoarece devalorizarea lirei turcești duce la o creștere bruscă a costurilor aferente
cultivării acestora, în timp ce veniturile din vânzarea fructelor și legumelor
se depreciază imediat.
În Ucraina, din păcate, la
începutul anului 2022, de asemenea, au readus în prim plan reglementarea de
stat pentru 11 tipuri de produse alimentare. Cu toate acestea, legumele și
fructele nu au fost încă incluse în această listă. Apropo, tocmai acele produse
care erau supuse reglementărilor de stat au continuat să crească în preţ după
aceea. Rămâne de sperat că această soluție temporară și eronată va fi anulată
în curând, deoarece este deja evident că este una complet ineficientă. În
același timp, Ucraina nu restricționează exportul sau importul de produse și
nici măcar nu declară astfel de intenții, spre deosebire de unii dintre vecinii
săi. Mai mult, Ucraina a semnat recent un acord de liber schimb cu Turcia, care
va avea un impact pozitiv asupra afacerii cu fructe și legume în general.
Cu toate acestea, tendințele
regionale pentru dezvoltarea pieței de fructe și legume în ansamblu rămân
destul de negative. Restricțiile multiple ale comerțului duc la faptul că
investitorii nu doresc să se angajeze în activități în care statul poate
schimba dramatic regulile jocului. Ei nu vor ca oficialii să împartă produsele
lor și caută zone în care riscurile sunt mai mici și în acest snes nici măcar
subvențiile nu îi vor putea convinge. Apropo, subvențiile doar nu apar din aer
- aceștia sunt banii pe care statul i-a încasat sub formă de taxe de la aceiași
consumatori și producători. Acest lucru înseamnă că prețurile nominale la
legume și fructe în astfel de țări vor crește, precum și costurile reale ale
consumatorilor pentru acestea.
Sursa: EastFruit