Primul portal agricol din Moldova
CERERI & OFERTE PLASEAZĂ ANUNȚ OFERTE RECENTE CERERI RECENTE INFOCENTRU

Ultimul audit 2021 al supermarketurilor din Chişinău - o nouă reţea, noi magazine şi un rebranding celor vechi

În data de 9 şi 10 noiembrie, echipa EastFruit a realizat tradiţionalul audit al supermarketurilor în 5 ţări implicate, oraşele ţintă fiind: Chişinău (Moldova), Kiev și Dnipro (Ucraina), Tbilisi (Georgia), Khujand și Dușhanbe (Tadjikistan) și Tașkent (Uzbekistan). În această perioadă, în Chişinău au fost monitorizate în total 24 de supermarketuri, fapt ce a servit drept bază pentru realizarea unei analize ample şi exhaustive.



Regulile de monitorizare au fost aceleaşi, luându-se în calcul 4 indicatori principali: asortimentul, calitatea produselor, calitatea departamentului de fructe şi legume şi preţul principalelor grupe de fructe şi legume proaspete, în special cele de sezon. De remarcat, însă, este faptul că pe parcursul realizării auditului curent, s-a observat o uşoară înrăutăţire a situaţiei departamentului de fructe şi legume faţă de ultimul audit realizat în data de 8-9 iulie 2021.

Concluzii succinte

În acest ultim audit 2021, a fost luată în calcul o reţea relativ nouă pe piaţă, şi anume reţeaua LOCAL care, deşi, a intrat pe piaţa din Chișinău în 2020, abia în acest an a introdus în magazinele sale departamentul de fructe şi legume. Cel mai probabil, acest lucru are drept scop atragerea noilor clienţi şi sporirea vânzărilor, conducerea reţelei înţelegând, de fapt, că fără un departament de fructe şi legume practic e imposibil să concurezi cu celelalte reţele, acesta fiind unul din cele mai strategice departamente.

Dacă în anul 2019 LINELLA a preluat reţeaua IMC MARKET sub marca sa, atunci în acest an o altă noutate în materie de extindere a reţelei LINELLA în întreaga ţară a fost achiziţionarea a 100% din capitalul social al reţelei FIDESCO de către această reţea. La moment, sunt deschise 2 magazine sub noul brand FIDESCO, iar restul urmează a fi reconstruite – magazin după magazin. De asemenea, într-un astfel de proces de reconstrucție se află şi reţeaua NR1 care renovează supermarketurile rând pe rând. În luna trecută şi KAUFLAND s-a extins, la moment deja fiind amplasate 3 magazine în sectoarele cheie ale capitalei.

     

Un aspect pozitiv în majoritatea reţelelor rămâne a fi amplasarea departamentului de fructe şi legume imediat la intrarea în magazin şi devine atractiv prin aranjarea produselor şi iluminarea acestor spaţii prin direcţionarea luminii spre rafturi. La capitolul dat, chiar se remarcă o îmbunătăţire, în special în noile magazine sau în cele care se află în procesul de reconstrucţie la moment. 

      

Un lucru interesant ce a fost observat de această dată în timpul auditului a fost prezenţa minimă a reducerilor la fructe si legume, iar în reţele precum NR1, LOCAL şi FOURCHETTE lipsesc cu desăvârşire.

În acest articol, urmează a fi prezentate principalele aspecte, dar şi probleme observate în supermarketurile: LINELLA, FIDESCO, VELMART, LOCAL, METRO, KAUFLAND, GREEN HILLS, FOURCHETTE, NR1 şi FAMILY MARKET, conform criteriilor enumerate mai sus.

Asortimentul

La evaluarea supermarketurilor din Chișinău după criteriul „asortimentului”, situația din departamentele de fructe și legume a înregistrat ușoare schimbări față de anul trecut.

În general, dacă ar fi să analizăm provenienţa fructelor şi legumelor, atunci pe rafturile magazinelor din capitală pot fi găsite mai multe produse locale, de exemplu, merele se vând exclusiv doar din recolta locală la moment.



Faţă de aceeaşi perioadă a anului 2020, KAUFLAND preia poziţia de lider, poziţie pe care o deţinea în aceeaşi perioadă a anului 2019 - an în care abia îşi deschise noile filiale în Moldova. Creşterea sortimentului de produse a constituit 18 %.

Conform rezultatelor auditului din aceeași perioadă a anului 2020, ratingul sortimentului a fost condus de lanțul METRO. În luna noiembrie a acestui an, magazinele METRO însă au înregistrat o reducere cu 7% a sortimentului de produse proaspete, posibil din cauza lipsei de fructe și legume proaspete din categoria BIO.

Surprinzătoare este scăderea cu 2 poziţii a reţelei VELMART faţă de anul trecut când se regăsea pe al 3-lea loc. Din păcate, conform rezultatelor auditului de la sfârșitul acestui an, reţea a redus sortimentul cu 18 %.

Între timp, LINELLA și-a extins sortimentul de fructe şi legume în medie cu 22% și, din acest motiv, a urcat în clasament trei poziții, ocupând locul patru de această dată (în noiembrie 2020 - locul 7).

Ultimele poziții ale ratingului sunt ocupate de lanțurile de supermarketuri LOCAL şi FAMILY MARKET –reţea care nu prea pare să realizeze careva progrese în ultimii ani în acest sens.

De remarcat este continuarea practicii expunerii separate a verdeţurilor şi lărgirea gamei sortimentale, atât cu produse locale, cât şi de import. Majoritatea verdeţurile sunt ambalate, cumpărătorul ne mai fiind interesat în cele vândute la kilogram, din acest motiv practic în toate reţelele, spre exemplu, pătrunjelul şi mărarul se comercializează ambalate în cantităţi de 100 gr, excepţie făcând unele magazine din reteaua FOURCHETTE şi NR1.