Primul portal agricol din Moldova
CERERI & OFERTE PLASEAZĂ ANUNȚ OFERTE RECENTE CERERI RECENTE INFOCENTRU

Hashtag-ul sezonului afacerilor cu fructe - #freshapplecrisis

Pentru a atrage atenția asupra situației dificile din afacerea cu mere din regiune, având în vedere perspectivele pentru un alt sezon dificil pentru agricultori, EastFruit lansează un nou hashtag #freshapplecrisis. Vă sugerăm să utilizați acest hashtag tuturor celor care publică informații pe rețelele sociale despre dificultățile legate de realizării merelor la un preț accesibil.

„În această vară, echipa noastră de analiști a analizat cu atenție datele din întreaga lume, comparând producția și consumul de mere. Informațiile colectate indică o mare probabilitate ca sezonul 2021/22 să fie mult mai dificil decât chiar și sezonul 2018/19. În același timp, agricultorii din Europa de Est vor suferi mai mult ca oricând, nu numai din cauza recoltei record, ci și pentru că vor trebui să concureze cu exportatorii de mere din UE pentru piețele tradiționale pentru furnizorii din UE și pe piețele din UE țările înseși ”, afirmă Andriy Yarmak, Economist în cadrul Departamentului de Investiții al Organizației Națiunilor Unite pentru Agricultură și Alimentație (FAO).

Mai jos sunt câteva date care explică de ce se foloseşte hashtagul #freshapplecrisis:

- Recolta de mere în Europa de Est va fi cea mai mare din punct de vedere istoric - aproape toate țările vor actualiza recordurile de producție;

- Iranul în sezonul precedent a ocupat deja locul al doilea în lume în ceea ce privește exporturile de mere, aproape ajungând din urmă China! Iranul concurează cu mărul din Moldova și Serbia pe piața rusă, precum și cu Ucraina și UE în Orientul Mijlociu și Asia;

- Turcia continuă să se extindă pe piaţă aproape la fel de repede ca şi Iranul exportând deja aproximativ 300.000 de tone de mere pe sezon. Turcia concurează cu UE și Ucraina în Orientul Mijlociu și cu Moldova și Serbia în Rusia, crescând rapid aprovizionarea cu mere către India;

- Ucraina nu poate furniza mere pe piața rusă și încă nu are acele condiții concurențiale stabilite pentru accesul liber la piețele de mere atât de importante și cu cea mai rapidă creștere precum Vietnam, India, Indonezia și Egipt, fapt ce restrânge mult perspectivele de export pentru ea;

- Rusia va reduce din nou importurile de mere în sezonul 2021/22 cu aproximativ 60-80 mii tone după o altă recoltă record, iar Moldova și Serbia vor trebui să găsească piețe de vânzare alternative pentru astfel de volume şi aceasta fără a lua în considerare posibilitatea creșterii aprovizionărilor din Iran și Turcia;

- În ciuda întârzierii începerii recoltării merelor în 2021, piața rusă de mere este deja inundată de mere ieftine, iar prețurile acestora sunt cele mai mici din toți anii pentru această perioadă de timp;

- Ţările din Asia Centrală (Tadjikistan, Uzbekistan, Kazahstan, Kârgâzstan) vor înregistra din nou un record al recoltei de mere, deoarece suprafaţa ocupată cu livezi de mere continuă să se extindă, iar livezile tinere încep să dea roade;

- Moldova nu a putut vinde pe deplin nici măcar recolta relativ scăzută de mere din 2020, iar anul acesta, producția de mere în ţară ar putea crește cu 150-180 mii tone comparativ cu sezonul trecut. Adăugați la aceasta o scădere a dimensiunii importurilor către Rusia cu 60-80 mii tone și obținem o imagine extrem de neplăcută pentru exportatorii moldoveni, care furnizează aproape toate merele pe această piață unică de vânzări;

- Ucraina, Serbia și Moldova vor trebui să-şi găsească o piață de vânzare pentru cel puțin 180 de mii de tone de mere în afara Federației Rusiei, deși nu au vândut niciodată mai mult de 67 de mii de tone toate trei împreună;

- UE va recolta mai multe mere decât de obicei. Aceasta înseamnă că va fi necesar să se găsească o piață de vânzare pentru aceste mere în Orientul Mijlociu și Asia, unde pozițiile Iranului și Turciei s-au consolidat semnificativ începând cu 2018/19;

- Există indicii că China ar putea recolta mai multe mere în 2021 comparativ cu 2020. Aşa cum China rămâne a fi principalul exportator mondial și încă nu a restabilit accesul pe piața rusă, acest lucru înseamnă că ea va continua să exercite presiuni pe piețele din Asia;

- Există date care arată că consumul de mere în Europa scade din nou după o creștere bruscă în timpul pandemiei din 2020. Merele nu sunt considerate un produs în trend pentru noile generații de consumatori, care joacă un rol din ce în ce mai important și în creștere pe piața fructelor;

- Se așteaptă ca țările din emisfera sudică să crească producția de mere cu 250-300 mii tone, exportând mai multe mere în Asia, unde presiunea furnizorilor de mere din China este deja în creștere;

- Stocurile reportate de mere din sezonul 2020/21 în Europa sunt neobișnuit de mari, ceea ce pune presiune suplimentară pe piață și scurtează durata sezonului 2021/22;

- Întârzierea începerii recoltării merelor, în special în Europa de Est, scurtează și sezonul lor, ceea ce înseamnă că fermierii vor avea cel puțin cu două săptămâni mai puțin decât de obicei pentru a-și vinde merele;

- Concentratul de mere (AJC) îşi pierde poziţia pe piață în favoarea băuturilor în trend, iar prețurile pentru merele destinate prelucrării pur și simplu nu pot fi majorate;

- „Criza containerelor” și creșterea accentuată a costului transportului maritim vor deveni o problemă serioasă pentru furnizorii de mere care se orientau spre piețele premium din Asia și Orientul Mijlociu, punând presiune asupra prețurilor de vânzare ale agricultorilor;

- Singura veste pozitivă pentru piața mondială a mărului este scăderea recoltei și a exporturilor către Statele Unite.

Restricțiile continue asupra călătoriilor gratuite din cauza pandemiei Covid-19 și lipsa de expoziții și forumuri comerciale îngreunează identificarea noilor contacte pentru vânzarea merelor. În plus, procesul de negociere a formalităților de acces pe piață de către state a încetinit brusc.

Pentru a rezolva această problemă, a fost dezvoltată o platformă online în Telegram, unde cumpărătorii străini pot achiziționa mere și alte fructe și legume din Europa de Est și Asia Centrală, precum și să își promoveze produsele în regiunea dată. Platforma se numește EF Trade Platform și este gratuită pentru toată lumea, iar postarea este permisă în rusă și engleză. Utilizatori sunt rugaţi să citească cu atenție regulile din mesajul fixat înainte de a continua cu plasarea promoției!

Platforma are deja aproximativ 18.000 de utilizatori din 55 de țări, majoritatea companiilor fiind din Rusia, Ucraina, Uzbekistan, Belarus, Turcia, Iran, Azerbaidjan, Moldova, Georgia, Serbia și Tadjikistan, devenind astfel cea mai mare platformă de tranzacționare online de fructe și legume.

De asemenea, se aşteaptă că afacerile cu mere vor intensifica eforturile de promovare a consumului de mere proaspete pe plan intern și internațional, iar echipa EastFruit este întotdeauna gata să ajute în acest sens. Fără a crește consumul de mere, această afacere se va confrunta cu provocări majore de sustenabilitate în următorii ani, datorită concurenței crescute a pomuşoarelor și a fructelor exotice. În consecință, agricultorii trebuie să colaboreze pentru a îmbunătăți eficiența, calitatea și pentru a găsi abordări de marketing mai eficiente și moderne care vizează noile generații de consumatori.

Sursa: EastFruit

DINAMICA PREȚURI