Croația importă mai multe bunuri decât exportă, fapt determinat de
surplusul de servicii, în timp ce deficitul se regăsește în comerțul cu
mărfuri. În Croația producția agricolă înregistrează 3-4% din PIB. În același
timp, Croația importă mai multe produse agricole decât exportă, iar acest fapt
este specific și pentru sectorul fructelor proaspete. Producția de fructe în
Croația acoperă aproximativ 35 000 de hectare, ceea ce reprezintă doar 2,8% din
terenurile agricole utilizate.
Republica Croația este o țară din Europa, situată în nord-vestul
Peninsulei Balcanice, pe țărmul Mării Adriatice. Cu 57 000 de kilometri pătrați
de suprafață, deține o poziție geografică excelentă în Europa, fiind bine
conectată terestru, maritim și aerian.Cele mai importante industrii din Croația
sunt turismul, comerțul, agricultura, industria alimentară, construcțiile,
tehnologiile informaționale și comunicațiilor.
Deși Croația se bucură de condiții favorabile pentru agricultură, cantitatea
și valoarea produselor agricole se află în continuă scădere în fiecare an, iar
producția majorității fructelor nu acoperă nevoile pieței interne.
„Producția autohtonă de struguri de masă nu este suficientă pentru a
asigura consumul intern. Media variază în jur de 25 000 de tone anual, în timp
ce importul este de aproximativ 7000 de tone. Consumul mediu de struguri de
masă în Croația este de 7,5 kg pe cap de locuitor. Moldova a exportat în anul
2020 în Croația 162 tone de struguri și 1360 tone de prune, comparativ cu 600
tone în 2019, ceea ce demonstrează interes în creștere pentru fructele
moldovenești”, spune Octavian Olaru, specialist marketing Moldova Fruct.
Specialistul informează că, țara are o rețea dezvoltată de piețe
en-gross pentru fructe și legume – piața centrală situată în Zagreb, regionale
în Osijek, Rijeka, Split, cât și piețe locale amplasate în întreaga țară.
Piața en-gross din Zagreb este centrul pentru recepția și distribuția
fructelor și legumelor proaspete în Croația. Poziționată favorabil în partea de
est a orașului Zagreb, piața angro este conectată cu toate regiunile Croației
prin rețeaua de autostrăzi.
O altă facilitate semnificativă pentru distribuția de fructe și legume
proaspete în Croația este așa-numita Piața Verde Zagreb. Are capacitatea de a
găzdui 215 de camioane și 100 de vehicule pentru clienți. Estimăm că
aproximativ 2 milioane de consumatori din Croația centrală, Bosnia și
Herțegovina și Slovenia, gravitează către Piața Verde din Zagreb.
Fructele și legumele care nu sunt comercializate la comerțul cu
ridicata sau la Piața Verde după vămuire, se îndreaptă direct către depozitele
private de distribuție ale angrosiștilor. De acolo, produsele sunt distribuite
către angrosiști mai mici și lanțuri de supermarketuri din toată țara Există
mai multe canale de vânzare cu amănuntul în Croația. Două dintre cele mai
importante sunt piețele cu amănuntul și lanțurile de supermarketuri. Cea mai
renumită piață de retail din Croația este piața Dolac, situată în centrul
orașului Zagreb. Vânzătorii din piață sunt de obicei agricultorii care vând
produsele crescute în propriile ferme.
La începutul anilor 2000, odată cu creșterea numărului de lanțuri de
supermarketuri, numărul vânzătorilor la piețele locale s-a diminuat, iar
numărul producătorilor a crescut. Cel mai important canal de comercializare cu
amănuntul de fructe proaspete din Croația sunt lanțurile de supermarketuri.
Supermarketurile din Croația cumpără fructe proaspete de la angrosiști.
Ponderea lor pe piața fructelor cu amănuntul este de peste 70%. Cele mai importante
lanțuri de supermarketuri din Croația sunt Konzum, Lidl, Spar, Plodine,
Kaufland și Tommy.
Sursa: AGROEXPERT