Auditul
departamentelor de fructe și legume ale lanțurilor de supermarketuri din
Chișinău în iulie 2021: METRO devine lider, FAMILY MARKET este outsider,iar NR1-cel
mai optimEchipa
internațională EastFruit a efectuat în această lună un audit al departamentelor
de fructe și legume ale lanțurilor de supermarketuri din Chișinău. Auditul a
fost efectuat simultan și în conformitate cu aceeași metodologie ca și în alte
țări ale proiectului.
În acest articol, se
prezintă o analiză detaliată a situației comerțului cu fructe și legume din
lanțurile de supermarketuri din capitală. În total, au fost examinate 20 de
supermarketuri, inclusiv reţele naționale și locale: FIDESCO, LINELLA,
KAUFLAND, FAMILY MARKET, METRO Cash & Carry (în continuare METRO), NR1, VELMART,
FOURCHETTE și GREEN HILLS. Din fiecare reţea au fost acoperite cel puțin două
magazine, iar din lanțurile naționale lider - trei sau mai multe.
Concluzii succinte
și regulile monitorizării
În Chișinău, pe
parcursul anului care a trecut de la ultima monitorizare, au apărut mai multe
poziții de legume și fructe proaspete pe rafturile supermarketurilor (creșterea
cantitativă a fost de aproximativ 18%). În același timp, volumul de ierburi
proaspete comercializabile, produse de sezon și fructe exotice a crescut
considerabil, însă minusul constă în faptul că în unele reţele s-au găsit
produse de calitate scăzută, chiar și din cele sezoniere.
Acest audit se
realizează deja de câțiva ani și întotdeauna s-a pus accent pe logistica
plasării departamentului de fructe şi legume în magazine. Cu toate acestea, cu
regret se observă plasarea haotică a
acestor departamente în mai multe lanțuri de supermarketuri, iar în timp,
practic nimic nu s-a schimbat. Ba mai mult, în unele dintre ele, departamentele
de fructe și legume sunt adiacente departamentelor de produse chimice de uz
casnic și produse de igienă.
În ultimul an, în
lanțurile (FIDESCO și VELMART), starea departamentelor de fructe și legume a
scăzut considerabil, ca urmare, în urma rezultatelor auditului, acestea au fost
plasate în acel segment nedorit, în care se află deja alte două rețele începând
cu 2020.
În același timp, în
cadrul auditului curent s-a evaluat situaţia comerţului cu fructe şi legume din
supermarketurile din Chișinău în comparaţie cu aceeași perioadă a anului
trecut.
În continuare, se
va analiza situația comerțului cu amănuntul al legumelor și fructelor proaspete
din Chișinău în detaliu, pentru fiecare dintre criteriile de evaluare enumerate
mai jos, iar la sfârşit, se va prezenta un rating general.
Sortimentul de
fructe și legume proaspete
La evaluarea
supermarketurilor din Chișinău după criteriul „gamei de produse” din
departamentele de fructe și legume, au fost evidenţiate modificări în
comparație cu situația de anul trecut. După cum s-a menționat mai sus, în
general, gama de produse a acestor departamente s-a extins cu aproximativ 18%.
Creșterea s-a remarcat în special la cantitatea de ierburi proaspete, produse
de sezon și fructe exotice expuse pe raft.
Conform acestui
criteriu, rețeaua METRO s-a poziţionat drept liderul clasamentului, urcând de
la a doua poziție (2020) la prima (2021)şi fiind la egalitate cu rețeaua
KAUFLAND - în 2020 ea ocupând prima poziție în clasament.
Pe lângă cel mai
mare sortiment de fructe și legume, METRO are un departament special pentru
produse exotice, care în sezonul estival înlocuiește departamentul de produse ECO
(acest department este activ doar toamna și primăvara). Totodată, produsele de
sezon sunt expuse într-un format atractiv.
De remarcat este
faptul că s-au realizat progrese semnificative datorită creșterii pozițiilor
gamei de produse.
Cel mai mic număr
de poziţii din sortimentul de legume și fructe a fost prezent în departamentele
corespunzătoare ale lanțurilor FIDESCO și FAMILY MARKET, care au ocupat același
loc şi anul trecut.
În diferite lanțuri
de supermarketuri din Chișinău, sortimentul de fructe și legume (bazat nu doar
pe numărul de articole de bază) a variat destul de mult. Aproape fiecare lanț
este concentrat în mod clar pe o anumită categorie de clienți - în funcție de
puterea lor de cumpărare și de preferințele consumatorilor. De asemenea, s-a
remarcat faptul că, în unele rețele, administrația încă nu acordă prea multă
importanță acestor departamente. Ca urmare, produsele de pe rafturi pot fi
plasate aleatoriu, respectiv regulile de poziţionare și distanţa optimă între
produse nu sunt luate în considerare.
Prospețimea
fructelor și legumelor
În mod surprinzător,
în iulie 2021, doar reţeaua FOURCHETTE s-a plasat pe primul loc în clasamentul calității
fructelor și legumelor şi care, apropo, se afla în penultima poziție în aceeași
perioadă a anului trecut. La momentul auditului, nu s-au observat încălcări
grave în magazinele acestei reţele, ci doar unele abateri minore care nu au
afectat însă percepția asupra calității produsului.
Cu toate acestea,
nu este deloc surprinzător faptul că, la fel ca şi anul trecut, lanțurile VELMART
și GREEN HILLS ocupă din nou ultimul loc în clasamentul calității produselor.
Cele mai mari
abateri de la standardele de calitate dorite pentru departamentul de fructe și
legume au fost observate în sortimentul de legume la produsele de bază precum: cartofi,
morcovi și ardei grași, iar în sortimentul de fructe - rodii, clementine, kaki,
precum și mere și struguri de masă.
Calitatea
departamentului de legume și fructe proaspete
Liderul ratingului
de la Chișinău în ceea ce privește calitatea departamentului de fructe și
legume rămâne a fi reţeaua KAUFLAND. De asemenea, își păstrează poziția şi rețeaua
METRO, care în 2020 a efectuat reconstrucția și reamenajarea departamentului de
fructe și legume, acest lucru având un efect pozitiv asupra poziției reţelei pe
piață și în ratingul auditului.
Din păcate, există totuşi
câteva lanțuri de supermarketuri în care produsele alimentare sunt plasate în
apropierea produselor chimice de uz casnic sau a produselor de igienă, ceea ce
este inacceptabil.
Nivelul
conținutului informațional rămâne a fi încă destul de scăzut în lanțurile de
supermarketuri din Chișinău. Țara de origine și alți parametri importanți nu
sunt adesea indicați pe etichete. Drept urmare, consumatorului îi revine să
evalueze „la ochi” originea produselor
de pe raft . Prin urmare, chiar și o promovare minimă a produselor locale oferă
întotdeauna un rezultat foarte bun prin creşterea vânzărilor unei creșteri a
vânzărilor. În iulie 2021, nu s-au observat încă îmbunătățiri majore în acest
domeniu. Prin urmare, ar trebui subliniat faptul că toate lanțurile de
supermarketuri trebuie să îmbunătățească starea de fapt în conformitate cu
acest criteriu - pentru a plasa etichete de preț lizibile și etichete cu cele
mai complete informații despre produs.
Rating-ul general
al prețurilor la fructe și legume proaspete
Cele mai mici prețuri
la legume și fructe se află încă în lanțul de supermarketuri NR1, care în iulie
2021 (încă din perioada de audit anterioară) continuă să fie liderul în
clasament după acest criteriu.
Lanțul FIDESCO a
devenit anti-lider al ratingului dat, în această rețea înregistrându-se cele
mai mari prețuri pentru toate categoriile tipurile de fructe și legume.
Trebuie de remarcat
faptul că multe lanțuri de supermarketuri din Chișinău oferă, printre altele,
fructe și legume importate, ceea ce, în unele cazuri, afectează puternic
nivelul general al prețurilor.
În continuare,
propunem să luăm în considerare evaluarea generală, luând în considerare toate
evaluările lanțurilor de supermarketuri pentru fiecare dintre criteriile de
evaluare de mai sus, și, de asemenea, să comparăm situația cu o monitorizare
similară din iunie 2020
Evaluare generală
Pe baza evaluărilor
lanțurilor de supermarketuri în conformitate cu patru criterii principale (gama
de produse, calitatea, calitatea departamentului de produse și prețurile pentru
principale fructe și legume), s-a obținut ratingul general al lanțurilor de
supermarketuri.
Drept urmare, rețeaua
METRO a devenit lider în iulie 2021, la fel ca şi în auditul anterior din
martie 2021. Această rețea în 2019 a fost pe locul 3, în 2020 situându-se pe
locul 2, adică s-a deplasat în mod constant către conducere și încă îşi păstrează
acest status. Reţeaua METRO a ocupat primul loc în clasament la categoria
„gamei de produse”.
Tot în acest an,
rețeaua KAUFLAND a coborât de pe primul loc, unde era clasată în 2020, pe locul
al doilea, pierzând poziția faţă de reţeaua METRO. În ceea ce privește
calitatea produselor, calitatea departamentului și asortimentul producţiei,
KAUFLAND rămâne a fi în grupul lider, la fel ca METRO, dar a pierdut puncte la
criteriul “categoriei prețurilor”.
În ciuda creșterii
în unele dintre categoriile enumerate mai sus, KAUFLAND nu a reușit să își
mențină primul loc în acest clasament din cauza categoriei de preț.
În plus, a doua
poziție a preluat-o lanțul NR1, care, fiind lider în ceea ce privește nivelul
prețurilor, ocupă a doua poziție în ceea ce privește asortimentul produselor,
dar pierde puncte pentru calitatea departamentului.
A treia poziție în
clasament rămâne a fi ocupată de rețeaua LINELLA, ca şi în anul precedent. În
ceea ce privește calitatea produselor, acest lanț a scăzut o poziție față de
anul trecut, dar nu au existat modificări vizibile în alte criterii.
Reţelele de
supermarketuri FOURCHETTE și GREEN HILLS se află pe locul patru în clasament,
care a fost ocupat în iunie 2020 de lanțul VELMART. În 2021, FOURCHETTE arată
îmbunătățiri în performanță, în special în ceea ce privește calitatea
produselor, în timp ce GREEN HILLS arată îmbunătățiri la calitatea
departamentului de fructe şi legume.
În continuare,
urmează reţeaua VELMART, care și-a pierdut pozițiile în clasament, în principal
din cauza prețurilor la produse. Totodată, rețeaua FIDESCO a pierdut două
poziții și a devenit astfel penultima în clasament – clasându-se pe același loc
pe care l-a ocupat şi în auditul din noiembrie 2020, pierzând în principal
puncte la categoriile de preț și puțin la calitatea departamentului de produse
proaspete. În timpul monitorizării, au ieşit în evidenţă doar câteva fapte de
încălcare a cerințelor privind calitatea produselor, iar cantitatea fructelor deteriorate
s-a ridicat la aproximativ 3% din toate produsele din fructe și legume prezente
pe rafturile FIDESCO.
FAMILY MARKET ocupă
din nou ultima poziție în rating fără anumite modificări. Potrivit criteriilor
de evaluare, acest lanț a cedat tuturor concurenților, în special în ceea ce
privește gama de produse proaspete, prețurile și calitatea departamentului.
Evaluarea
departamentelor de fructe și legume din supermarketuri pe baza rezultatelor
unui audit independent efectuat de EastFruit este un bun barometru al stării
afacerii supermarketurilor în general, deși se referă direct doar la comerțul
cu fructe și legume. Până la urmă, anume departamentele de fructe şi legume
sunt factorul cheie al reţelelor astăzi, influențând atât poziționarea acestora
pe piaţă, cât şi fluxul de clienți și venitul din vânzări. În consecință, din
nou lanțurile VELMART și FIDESCO, dar mai ales rețeaua FAMILY MARKET, ar trebui
să acorde mai multă atenție dezvoltării departamentului de fructe și legume în
magazinele lor, dacă vor să își asigure afacerea în viitor.
Poziționarea
lanțurilor de supermarketuri în Chișinău
În concluzie, la
moment aceasta este situația din matricea supermarketurilor din Chișinău în luna
iulie 2021. Săgețile indică mișcarea lanțurilor de la perioada de monitorizare
similară de anul trecut.
În segmentul optim la
categoria comerțului cu fructe și legume din Chișinău se situează două reţele.
Compania din segmentul Optim al acestor supermarketuri a fost ocupată de lanțul
de supermarketuri NR1, care în 2020 se afla în aceeași poziţie. Reţeaua METRO a
ocupat cea mai interesantă și echilibrată nișă a afacerii cu amănuntul din
Moldova. Mai mult, METRO se află într-o poziție mult mai bună în acest segment
decât NR1.
În capitală, la fel
ca și anul trecut, reţeaua KAUFLAND rămâne a fi un supermarket din clasa
premium.
FAMILY MARKET,
FIDESCO și reţelele de supermarketuri VELMART sunt cele mai defavorizate,
situându-se în segmentul „nedorit”. Cel mai surprinzător este direcția
lanțurilor FIDESCO și VELMART din segmentul de reduceri în segmentul nedorit. FAMILY
MARKET se află în acest segment deja de ceva timp, lucru ce poate afecta
veniturile acestei afaceri în viitor. Reţeaua FOURCHETTE se află aproximativ în
aceeași situație, însă având o situație puțin mai bună. Pentru a cumpăra legume
și fructe, consumatorii nu au niciun motiv special pentru a vizita în mod
intenționat magazinele acestor reţele.
Lanțul GREEN HILLS
este un discounter clasic care s-a îndreptat puțin spre segmentul nedorit.
Lanțul stabilește prețuri mici pentru produse, având grijă însă mai puțin de
calitatea lor și de calitatea departamentului de fructe și legume.
Auditul dat este
util pentru fiecare rețea, deoarece vă permite să vedeți lacunele și
perspectivele existente în vederea îmbunătățirii performanței afacerii.
Sursa: EastFruit