Primul portal agricol din Moldova
CERERI & OFERTE PLASEAZĂ ANUNȚ OFERTE RECENTE CERERI RECENTE INFOCENTRU

​Auditul departamentelor de fructe și legume ale lanțurilor de supermarketuri din Chișinău în iulie 2021: METRO devine lider, FAMILY MARKET este outsider, iar NR1-cel mai optim

Auditul departamentelor de fructe și legume ale lanțurilor de supermarketuri din Chișinău în iulie 2021: METRO devine lider, FAMILY MARKET este outsider,iar NR1-cel mai optim

Echipa internațională EastFruit a efectuat în această lună un audit al departamentelor de fructe și legume ale lanțurilor de supermarketuri din Chișinău. Auditul a fost efectuat simultan și în conformitate cu aceeași metodologie ca și în alte țări ale proiectului.

În acest articol, se prezintă o analiză detaliată a situației comerțului cu fructe și legume din lanțurile de supermarketuri din capitală. În total, au fost examinate 20 de supermarketuri, inclusiv reţele naționale și locale: FIDESCO, LINELLA, KAUFLAND, FAMILY MARKET, METRO Cash & Carry (în continuare METRO), NR1, VELMART, FOURCHETTE și GREEN HILLS. Din fiecare reţea au fost acoperite cel puțin două magazine, iar din lanțurile naționale lider - trei sau mai multe.

Concluzii succinte și regulile monitorizării

În Chișinău, pe parcursul anului care a trecut de la ultima monitorizare, au apărut mai multe poziții de legume și fructe proaspete pe rafturile supermarketurilor (creșterea cantitativă a fost de aproximativ 18%). În același timp, volumul de ierburi proaspete comercializabile, produse de sezon și fructe exotice a crescut considerabil, însă minusul constă în faptul că în unele reţele s-au găsit produse de calitate scăzută, chiar și din cele sezoniere.

Acest audit se realizează deja de câțiva ani și întotdeauna s-a pus accent pe logistica plasării departamentului de fructe şi legume în magazine. Cu toate acestea, cu regret se observă  plasarea haotică a acestor departamente în mai multe lanțuri de supermarketuri, iar în timp, practic nimic nu s-a schimbat. Ba mai mult, în unele dintre ele, departamentele de fructe și legume sunt adiacente departamentelor de produse chimice de uz casnic și produse de igienă.

În ultimul an, în lanțurile (FIDESCO și VELMART), starea departamentelor de fructe și legume a scăzut considerabil, ca urmare, în urma rezultatelor auditului, acestea au fost plasate în acel segment nedorit, în care se află deja alte două rețele începând cu 2020.

În același timp, în cadrul auditului curent s-a evaluat situaţia comerţului cu fructe şi legume din supermarketurile din Chișinău în comparaţie cu aceeași perioadă a anului trecut.

În continuare, se va analiza situația comerțului cu amănuntul al legumelor și fructelor proaspete din Chișinău în detaliu, pentru fiecare dintre criteriile de evaluare enumerate mai jos, iar la sfârşit, se va prezenta un rating general.

Sortimentul de fructe și legume proaspete

La evaluarea supermarketurilor din Chișinău după criteriul „gamei de produse” din departamentele de fructe și legume, au fost evidenţiate modificări în comparație cu situația de anul trecut. După cum s-a menționat mai sus, în general, gama de produse a acestor departamente s-a extins cu aproximativ 18%. Creșterea s-a remarcat în special la cantitatea de ierburi proaspete, produse de sezon și fructe exotice expuse pe raft.

Conform acestui criteriu, rețeaua METRO s-a poziţionat drept liderul clasamentului, urcând de la a doua poziție (2020) la prima (2021)şi fiind la egalitate cu rețeaua KAUFLAND - în 2020 ea ocupând prima poziție în clasament.

Pe lângă cel mai mare sortiment de fructe și legume, METRO are un departament special pentru produse exotice, care în sezonul estival înlocuiește departamentul de produse ECO (acest department este activ doar toamna și primăvara). Totodată, produsele de sezon sunt expuse într-un format atractiv.

De remarcat este faptul că s-au realizat progrese semnificative datorită creșterii pozițiilor gamei de produse.

Cel mai mic număr de poziţii din sortimentul de legume și fructe a fost prezent în departamentele corespunzătoare ale lanțurilor FIDESCO și FAMILY MARKET, care au ocupat același loc şi anul trecut.

În diferite lanțuri de supermarketuri din Chișinău, sortimentul de fructe și legume (bazat nu doar pe numărul de articole de bază) a variat destul de mult. Aproape fiecare lanț este concentrat în mod clar pe o anumită categorie de clienți - în funcție de puterea lor de cumpărare și de preferințele consumatorilor. De asemenea, s-a remarcat faptul că, în unele rețele, administrația încă nu acordă prea multă importanță acestor departamente. Ca urmare, produsele de pe rafturi pot fi plasate aleatoriu, respectiv regulile de poziţionare și distanţa optimă între produse nu sunt luate în considerare.

Prospețimea fructelor și legumelor

În mod surprinzător, în iulie 2021, doar reţeaua FOURCHETTE s-a plasat pe primul loc în clasamentul calității fructelor și legumelor şi care, apropo, se afla în penultima poziție în aceeași perioadă a anului trecut. La momentul auditului, nu s-au observat încălcări grave în magazinele acestei reţele, ci doar unele abateri minore care nu au afectat însă percepția asupra calității produsului.

Cu toate acestea, nu este deloc surprinzător faptul că, la fel ca şi anul trecut, lanțurile VELMART și GREEN HILLS ocupă din nou ultimul loc în clasamentul calității produselor.

Cele mai mari abateri de la standardele de calitate dorite pentru departamentul de fructe și legume au fost observate în sortimentul de legume la produsele de bază precum: cartofi, morcovi și ardei grași, iar în sortimentul de fructe - rodii, clementine, kaki, precum și mere și struguri de masă.

Calitatea departamentului de legume și fructe proaspete

Liderul ratingului de la Chișinău în ceea ce privește calitatea departamentului de fructe și legume rămâne a fi reţeaua KAUFLAND. De asemenea, își păstrează poziția şi rețeaua METRO, care în 2020 a efectuat reconstrucția și reamenajarea departamentului de fructe și legume, acest lucru având un efect pozitiv asupra poziției reţelei pe piață și în ratingul auditului.

Din păcate, există totuşi câteva lanțuri de supermarketuri în care produsele alimentare sunt plasate în apropierea produselor chimice de uz casnic sau a produselor de igienă, ceea ce este inacceptabil.

Nivelul conținutului informațional rămâne a fi încă destul de scăzut în lanțurile de supermarketuri din Chișinău. Țara de origine și alți parametri importanți nu sunt adesea indicați pe etichete. Drept urmare, consumatorului îi revine să evalueze  „la ochi” originea produselor de pe raft . Prin urmare, chiar și o promovare minimă a produselor locale oferă întotdeauna un rezultat foarte bun prin creşterea vânzărilor unei creșteri a vânzărilor. În iulie 2021, nu s-au observat încă îmbunătățiri majore în acest domeniu. Prin urmare, ar trebui subliniat faptul că toate lanțurile de supermarketuri trebuie să îmbunătățească starea de fapt în conformitate cu acest criteriu - pentru a plasa etichete de preț lizibile și etichete cu cele mai complete informații despre produs.

Rating-ul general al prețurilor la fructe și legume proaspete

Cele mai mici prețuri la legume și fructe se află încă în lanțul de supermarketuri NR1, care în iulie 2021 (încă din perioada de audit anterioară) continuă să fie liderul în clasament după acest criteriu.

Lanțul FIDESCO a devenit anti-lider al ratingului dat, în această rețea înregistrându-se cele mai mari prețuri pentru toate categoriile tipurile de fructe și legume.

Trebuie de remarcat faptul că multe lanțuri de supermarketuri din Chișinău oferă, printre altele, fructe și legume importate, ceea ce, în unele cazuri, afectează puternic nivelul general al prețurilor.

În continuare, propunem să luăm în considerare evaluarea generală, luând în considerare toate evaluările lanțurilor de supermarketuri pentru fiecare dintre criteriile de evaluare de mai sus, și, de asemenea, să comparăm situația cu o monitorizare similară din iunie 2020

Evaluare generală

Pe baza evaluărilor lanțurilor de supermarketuri în conformitate cu patru criterii principale (gama de produse, calitatea, calitatea departamentului de produse și prețurile pentru principale fructe și legume), s-a obținut ratingul general al lanțurilor de supermarketuri.

 

 

Drept urmare, rețeaua METRO a devenit lider în iulie 2021, la fel ca şi în auditul anterior din martie 2021. Această rețea în 2019 a fost pe locul 3, în 2020 situându-se pe locul 2, adică s-a deplasat în mod constant către conducere și încă îşi păstrează acest status. Reţeaua METRO a ocupat primul loc în clasament la categoria „gamei de produse”.

Tot în acest an, rețeaua KAUFLAND a coborât de pe primul loc, unde era clasată în 2020, pe locul al doilea, pierzând poziția faţă de reţeaua METRO. În ceea ce privește calitatea produselor, calitatea departamentului și asortimentul producţiei, KAUFLAND rămâne a fi în grupul lider, la fel ca METRO, dar a pierdut puncte la criteriul “categoriei prețurilor”.

În ciuda creșterii în unele dintre categoriile enumerate mai sus, KAUFLAND nu a reușit să își mențină primul loc în acest clasament din cauza categoriei de preț.

În plus, a doua poziție a preluat-o lanțul NR1, care, fiind lider în ceea ce privește nivelul prețurilor, ocupă a doua poziție în ceea ce privește asortimentul produselor, dar pierde puncte pentru calitatea departamentului.

A treia poziție în clasament rămâne a fi ocupată de rețeaua LINELLA, ca şi în anul precedent. În ceea ce privește calitatea produselor, acest lanț a scăzut o poziție față de anul trecut, dar nu au existat modificări vizibile în alte criterii.

Reţelele de supermarketuri FOURCHETTE și GREEN HILLS se află pe locul patru în clasament, care a fost ocupat în iunie 2020 de lanțul VELMART. În 2021, FOURCHETTE arată îmbunătățiri în performanță, în special în ceea ce privește calitatea produselor, în timp ce GREEN HILLS arată îmbunătățiri la calitatea departamentului de fructe şi legume.

În continuare, urmează reţeaua VELMART, care și-a pierdut pozițiile în clasament, în principal din cauza prețurilor la produse. Totodată, rețeaua FIDESCO a pierdut două poziții și a devenit astfel penultima în clasament – clasându-se pe același loc pe care l-a ocupat şi în auditul din noiembrie 2020, pierzând în principal puncte la categoriile de preț și puțin la calitatea departamentului de produse proaspete. În timpul monitorizării, au ieşit în evidenţă doar câteva fapte de încălcare a cerințelor privind calitatea produselor, iar cantitatea fructelor deteriorate s-a ridicat la aproximativ 3% din toate produsele din fructe și legume prezente pe rafturile FIDESCO.

FAMILY MARKET ocupă din nou ultima poziție în rating fără anumite modificări. Potrivit criteriilor de evaluare, acest lanț a cedat tuturor concurenților, în special în ceea ce privește gama de produse proaspete, prețurile și calitatea departamentului.

Evaluarea departamentelor de fructe și legume din supermarketuri pe baza rezultatelor unui audit independent efectuat de EastFruit este un bun barometru al stării afacerii supermarketurilor în general, deși se referă direct doar la comerțul cu fructe și legume. Până la urmă, anume departamentele de fructe şi legume sunt factorul cheie al reţelelor astăzi, influențând atât poziționarea acestora pe piaţă, cât şi fluxul de clienți și venitul din vânzări. În consecință, din nou lanțurile VELMART și FIDESCO, dar mai ales rețeaua FAMILY MARKET, ar trebui să acorde mai multă atenție dezvoltării departamentului de fructe și legume în magazinele lor, dacă vor să își asigure afacerea în viitor.

Poziționarea lanțurilor de supermarketuri în Chișinău

În concluzie, la moment aceasta este situația din matricea supermarketurilor din Chișinău în luna iulie 2021. Săgețile indică mișcarea lanțurilor de la perioada de monitorizare similară de anul trecut.

În segmentul optim la categoria comerțului cu fructe și legume din Chișinău se situează două reţele. Compania din segmentul Optim al acestor supermarketuri a fost ocupată de lanțul de supermarketuri NR1, care în 2020 se afla în aceeași poziţie. Reţeaua METRO a ocupat cea mai interesantă și echilibrată nișă a afacerii cu amănuntul din Moldova. Mai mult, METRO se află într-o poziție mult mai bună în acest segment decât NR1.

În capitală, la fel ca și anul trecut, reţeaua KAUFLAND rămâne a fi un supermarket din clasa premium.

FAMILY MARKET, FIDESCO și reţelele de supermarketuri VELMART sunt cele mai defavorizate, situându-se în segmentul „nedorit”. Cel mai surprinzător este direcția lanțurilor FIDESCO și VELMART din segmentul de reduceri în segmentul nedorit. FAMILY MARKET se află în acest segment deja de ceva timp, lucru ce poate afecta veniturile acestei afaceri în viitor. Reţeaua FOURCHETTE se află aproximativ în aceeași situație, însă având o situație puțin mai bună. Pentru a cumpăra legume și fructe, consumatorii nu au niciun motiv special pentru a vizita în mod intenționat magazinele acestor reţele.

Lanțul GREEN HILLS este un discounter clasic care s-a îndreptat puțin spre segmentul nedorit. Lanțul stabilește prețuri mici pentru produse, având grijă însă mai puțin de calitatea lor și de calitatea departamentului de fructe și legume.

Auditul dat este util pentru fiecare rețea, deoarece vă permite să vedeți lacunele și perspectivele existente în vederea îmbunătățirii performanței afacerii.

Sursa: EastFruit

DINAMICA PREȚURI