Primul portal agricol din Moldova
CERERI & OFERTE PLASEAZĂ ANUNȚ OFERTE RECENTE CERERI RECENTE INFOCENTRU

Kaufland și NR1 - lideri la departamentele de fructe și legume ale supermarketurilor din Chișinău, în iunie 2020 (partea a II-a)

Echipa internațională a proiectului EastFruit a realizat un audit al departamentelor de fructe și legume ale lanțurilor de supermarketuri din Chișinău, Moldova, utilizând aceeași metodologie ca și în alte orașe - Kiev și Dnipro (Ucraina), Tbilisi (Georgia), Hudjand și Dușanbe (Tadjikistan), Tașkent (Uzbekistan) ) 29-30 iunie 2020.

În acest articol oferim o analiză detaliată a situației cu comerțul cu fructe și legume în lanțurile de supermarketuri din Chișinău (Moldova). În total, reprezentanții echipei au vizitat 20 de magazine din capitala Moldovei, acestea reprezentând principalele rețele de supermarketuri.

În prima parte a materialului EastFruit puteți face cunoștință cu evaluările rețelelor de supermarketuri din Chișinău în ceea ce privește prețurile, sortimentul, calitatea fructelor și legumelor și calitatea departamentului.

Rating general

Pe baza estimărilor rețelelor de supermarketuri după patru criterii principale (sortiment de produse, calitatea acestora, calitatea departamentului de fructe și legume și prețurile pentru setul principal de legume și fructe), se obține ratingul general al magazinelor

În clasamentul general al rețelelor de supermarketuri, conform unei evaluări cuprinzătoare a calității departamentelor, a calității produselor, a prețurilor și a sortimentului, în 2020, două lanțuri de supermarketuri au împărțit poziția de lider: KAUFLAND și NR1.

Rețeaua de supermarketuri KAUFLAND, care a intrat pe piața din Moldova cu mai puțin de un an în urmă, și-a impus imediat calitatea de lider în sortimentul de legume și fructe, în calitatea produselor și calitatea departamentelor de fructe și legume. În același timp, prețurile din această rețea sunt cele mai mari, iar, din punct de vedere al competitivității prețurilor, rețeaua KAUFLAND a ocupat ultimul loc în Chișinău. Ceea ce nu a împiedicat-o să conducă, deși nu individual, ratingul general - atât de mare a fost avantajul KAUFLAND după alți parametri. Cu alte cuvinte, rețeaua KAUFLAND s-a concentrat în mod clar pe segmentul premium, iar prețurile ridicate au fost compensate de un asortiment extins de fructe și legume și de o calitate superioară. Cu toate acestea, este posibil ca KAUFLAND să își concentreze în curând eforturile pentru obținerea unei competitivități mai ridicate și în categoria prețurilor, pentru a-și consolida calitatea de lider și a crește vânzările. Deoarece consumatorii din Moldova sunt relativ săraci, iar nivelul prețurilor joacă încă un rol semnificativ atunci când aleg un loc unde să facă cumpărături.

Rețeaua NR1, care a ocupat poziția de lider în clasamentul general în iunie 2019, își menține calitate, în principal datorită prețurilor competitive pentru legume și fructe.

În continuare, ca și acum un an, merge rețeaua de supermarketuri METRO, care, fără a avea o poziție de lider în anumite categorii, are, de fapt, un echilibru foarte bun în toate. METRO ocupă locul 2 în ceea ce privește categoriile de sortimente și calitatea departamentului, locul 3 la calitatea produselor și locul 5 la competitivitatea prețurilor.

Pe locul patru în acest an se află lanțul de supermarketuri LINELLA, care a crescut o poziție într-un an și a depășit FOURCHETTE.

Rețeaua de supermarketuri VELMART se află pe locul cinci în clasamentul general al Chișinăului, iar pe locul 6 se află FIDESCO. Acestea sunt urmate de outsideri -GREEN HILLS și FOURCHETTE -, care au pierdut cel mai mult nu numai prin calitatea departamentului și calitatea produselor lor, dar și în prețuri.

Ultimul loc al clasamentului cu cea mai mare dinamică negativă din iunie 2020 a fost ocupat de rețeaua de supermarket FAMILY MARKET, care anul trecut s-a situat la mijlocul ratingului. Anul acesta, ea a intrat într-un sub-rating în aproape toate categoriile.

Poziționarea rețelelor de supermarketuri din Chișinău

Auditul nostru ne permite să arătăm poziționarea reală a lanțurilor de supermarketuri din Chișinău în domeniul comerțului cu fructe și legume. Aceasta se poate deosebi de cea declarată sau dorită și poate varia, în funcție de modificarea eficienței activității concurenților.

Acesta este un instrument foarte util pentru a demonstra vizual conducerii rețelelor de supermarketuri potențialul de îmbunătățire. De asemenea, așa cum vedem din experiență (dispariția rețelei IMC, pe care am poziționat-o în segmentul nedorit), avertizează destul de bine rețeaua despre o potențială amenințare la adresa afacerii.

Pentru poziționare, corelăm prețul setului principal de legume și fructe proaspete cu trei criterii de evaluare (sortiment, calitatea produselor și a departamentului), plasând rețelele de supermarketuri în matricea de poziționare conform următoarelor reguli:

• cu cât este mai amplasat pe dreapta supermarketul, cu atât sunt mai atractive prețurile pentru setul principal de fructe și legume proaspete pentru clienții săi;

• cu cât supermarketul este mai mare, cu atât este mai apreciat după criteriile sortimentului, calitatea fructelor și legumelor și departamentul corespunzător;

Astfel, matricea permite să plasați rețelele de supermarketuri într-unul din cele patru segmente:

1. optim - magazinele care oferă clienților lor atât prețuri rezonabile, cât și produse, departamente și sortimente de calitate destul de înaltă;

2. premium - magazinele care oferă clienților lor produse de înaltă calitate, departament și sortiment, dar prețuri mai puțin atractive;

3. discounter - magazinele care oferă clienților lor prețuri destul de atractive, dar produse de calitate scăzută, departament și sortiment;

4. segmentul nedorit - magazinele care oferă produse de calitate inferioară într-un departament care nu este cel mai bun din punct de vedere calitativ, cu cel mai larg sortiment, dar la un preț ridicat. Un astfel de magazin poate supraviețui numai dacă nu există concurență sau are o amplasare foarte favorabilă magazinului, sau pentru poziții extrem de puternice într-un alt grup de produse.

După cum vedem, în graficul din segmentul optim al Chișinăului pentru comerțul cu fructe și legume se plasează doar rețeaua NR 1. În același timp, NR 1 a gravitat spre segmentul „discounter”. Nici o rețea nu au avut o combinație perfectă între preț și calitate, deci, cu siguranță, există rezerve pentru a îmbunătăți eficiența comerțului cu fructe și legume.

Rețeaua METRO se afla exact între segmentele premium și cel optim. Prin scăderea prețurilor, aceasta poate ajunge în optim, ceea ce, având în vedere formatul en-gros al magazinului, va fi de dorit pentru această rețea.

În segmentul premium au lucrat liderii comerțului cu fructe și legume din capitala Moldovei, rețelele KAUFLAND și LINELLA. Cu toate acestea, dacă KAUFLAND a fost un supermarket clasic de tip premium, atunci LINELLA a fost aproape de joncțiunea a diferite formate. Cu un asortiment foarte restrâns, a fost totuși mai aproape de segmentul celor ce oferă reduceri. Prin urmare, am descrie-o drept „discounter premium”.

Un discounter clasic în Chișinău a fost rețeaua GREEN HILLS, dar aceasta, cu siguranță,  ar trebui să depună eforturi la calitatea produsului. Deoarece, cu un sortiment mediu, acest lucru este mai ușor de făcut decât cu un sortiment larg, iar vânzările pot fi semnificativ crescute.

Rețelele FIDESCO și VELMART tot au funcționat în categoria discounter, cu toate că  FIDESCO mai mult corespundea definiției de discounter în sortiment, iar VELMART avea potențialul de a se ridica la categoria optimă, dacă îmbunătățea calitatea produsului.

Și, în segmentul nedorit, avem rețelele FAMILY MARKET și FOURCHETE. Mai grea este situația la FAMILY MARKET, căreia nu-i va fi ușor în condițiile creșterii concurenței. FOURCHETTE, în același timp, nu a avansat prea mult și este, de asemenea, în pericol. Apropo, această rețea are poziții similare, slabe, pe piața orașului Kiev, deși a fost una  din primele rețele de supermarketuri din țară.

Sperăm că „segmentul nostru nedorit” pentru următoarea monitorizare va fi gol, iar liderii nu se vor opri în dezvoltarea lor.

Sursa: EastFruit

DINAMICA PREȚURI