Primul portal agricol din Moldova
CERERI & OFERTE PLASEAZĂ ANUNȚ OFERTE RECENTE CERERI RECENTE INFOCENTRU

Kaufland și NR1 - lideri la departamentele de fructe și legume ale supermarketurilor din Chișinău, în iunie 2020 (partea I)

Echipa internațională a proiectului EastFruit a realizat un audit al departamentelor de fructe și legume ale lanțurilor de supermarketuri din Chișinău, Moldova, utilizând aceeași metodologie ca și în alte orașe - Kiev și Dnipro (Ucraina), Tbilisi (Georgia), Hudjand și Dușanbe (Tadjikistan), Tașkent (Uzbekistan) ) 29-30 iunie 2020.

În acest articol este oferită o analiză detaliată a situației cu comerțul cu fructe și legume în lanțurile de supermarketuri din Chișinău (Moldova). În total, reprezentanții echipei au vizitat 20 de magazine din capitala Moldovei, acestea reprezentând principalele lanțuri de supermarketuri.

În cele ce urmează este prezentată o analiză cuprinzătoare a comerțului cu fructe și legume în supermarketurile din Chișinău pentru zilele menționate, inclusiv în dinamică, comparativ cu aceiași perioadă ale lui 2019.

Mai întâi de toate, vom remarca faptul că, de anul trecut și până în prezent, numărul de magazine vizitate a rămas același, deși s-au produs unele schimbări, pe motiv că rețeaua IMC MARKET, care funcționa la Chișinău în 2019, a dispărut de pe piață în 2020, după ce a fost absorbită de rețeaua LINELLA. În consecință, magazinele IMC au fost rebrănduite în LINELLA. În plus, în această perioadă a apărut un actor nou pe piața din Moldova - lanțul de supermarketuri KAUFLAND.

Apropo, KAUFLAND, imediat după intrarea pe piață, a ocupat o poziție de lider pe piața comerțului cu amănuntul cu legume și fructe, fapt despre care am scris în decembrie, având la bază rezultatele altui audit. Cu toate acestea, în acest caz vom compara rezultatele rețelelor din iunie 2020 cu iunie 2019, atunci când KAUFLAND nu funcționa încă în Moldova.

Principalele criterii pentru o evaluare cuprinzătoare au fost:

• asortimentul produselor, adică numărul total de poziții de fructe și legume proaspete prezente pe rafturile departamentului din supermarket;

• calitatea produsului, adică conformitatea produselor proaspete din departamentul magazinului cu standardele optime de calitate pentru consumator;

• calitatea departamentului, adică cât de informativ și comod este departamentul de legume și fructe proaspete pentru consumatori și cât de binevoitor și instruit este personalul;

• prețul produsului, adică prețul principalelor grupuri de fructe și legume proaspete oferite consumatorilor.

Mai departe propunem să observăm  evaluările lanțurilor de supermarketuri pentru fiecare dintre criteriile de evaluare enunțate mai sus, precum și să comparăm situația cu rezultatele monitorizării similare din iunie 2019.

Asortimentul produselor

Evaluarea după criteriul asortimentului produselor depinde de numărul total de poziții de legume și fructe proaspete pe rafturile supermarketului. În acest caz, tocmai pozițiile din categoria „proaspete” sunt luate în considerare și nu se iau în considerare nuci, fructe uscate, conserve sau legume murate, etc.

Ratingul supermarketurilor din Chișinău în funcție de asortimentul produselor din departamentele de fructe și legume s-a schimbat timp de un an. Lider al clasamentului, ca și la sfârșitul anului 2019, a devenit noua rețea KAUFLAND. Metro Cash & Carry (denumit în continuare METRO), care a fost lider în iunie 2019, a trecut pe locul doi, iar rețeaua NR1 și-a păstrat a treia poziție în clasament. Cel mai mic număr de poziții în sortimentul de fructe și legume a fost înregistrat în rețelele FAMILY MARKET și FIDESCO.

În două rețele - NR1 și FAMILY MARKET -, sortimentul de fructe și legume de pe rafturi practic nu s-a schimbat. Rețelele FIDESCO, LINELLA și FOURCHETE au redus asortimentul de fructe și legume cu 5-16%.

În acest an, pe rafturile magazinelor s-au observat mai puține pomușoare. De exemplu, zmeura nu a fost comercializată în niciun magazin în timpul monitorizării, iar căpșuni au fost găsite pe rafturi în doar trei rețele - LINELLA, NR1 și KAUFLAND. Chiar dacă era plin sezon al zmeurei, rețelele au decis să nu o ofere pentru vânzare. Vom menționa că, în aceeași perioadă din 2019, nu erau căpșuni în niciun magazin, iar anul acesta ele puteau fi cumpărate în 20% din rețele. Dar acest fapt poate fi explicat, cel  mai probabil, prin începutul târziu și sfârșitul târziu al sezonului decât prin progresul rețelelor în comerțul cu pomușoare în stare proaspătă. Și, dimpotrivă, în 2019 zmeura putea fi găsită în 75% din magazine, iar anul acesta, în 2020, nu a fost prezentă în nicio rețea.

În trei rețele de supermarketuri din Chișinău, sortimentul de fructe și legume proaspete s-a extins. În magazinele GREEN HILLS, METRO și VELMART, sortimentul a crescut cu 4-16%. Apropo, VELMART, neașteptat pentru mulți participanți pe piața de vânzare cu amănuntul, a ajuns liderul comerțului cu legume și fructe din capitala Ucrainei, Kiev, în urma rezultatelor monitorizării din iunie 2020. Cu toate acestea, în Moldova afacerile rețelei merg nu chiar atât de bine, deocamdată.

În concluzie, se poate spune că sortimentul de legume și fructe din departamentele dedicate respectivelor produse din diferite rețele variază mult, la fel ca și calitatea acestora. Fiecare rețea începe să se concentreze pe o anumită categorie de clienți, în funcție de preferințele lor și de puterea de cumpărare. De asemenea, unele rețele nu pun mare preț pe departamentele de fructe și legume, așa cum o demonstrează aranjarea destul de haotică a produselor pe rafturi, cum ar fi la VELMART sau GREEN HILLS.

Calitatea produsului

Evaluarea după criteriul calității produselor este diametral opusă cu proporția fructelor și legumelor cu defecte în sortimentul total de poziții de fructe și legume de pe rafturile supermarketurilor. Produsele defecte se înțeleg ca produse putrezite, rupte, deteriorate, deformate, ofilite, precum și cele care nu îndeplinesc cel puțin standardele de calitate minime.

Ca urmare a evaluării lanțurilor de supermarketuri din Chișinău, legată de calitatea fructelor și legumelor de pe rafturile din departamentele lor, au fost observate mai multe modificări care au avut loc pe parcursul anului.

Deci, în clasamentul calității fructelor și legumelor, avem doi lideri care s-au distins prin calitate înaltă - acestea sunt rețelele de supermarketuri KAUFLAND și LINELLA. Aceasta din urmă s-a ridicat de pe locul 3, în iunie 2019, pe poziția de lider. În momentul auditului, în magazinele acestor rețele nu au existat încălcări legate de calitatea produsului sau acestea erau complet nesemnificative.

Pe al doilea loc se află magazinele din rețelele METRO și NR1, în care s-au înregistrat poziții defecte, dar care au fost relativ puține - aproximativ 0,5% din gama totală de produse. În același timp, trebuie remarcat faptul că lanțul de supermarketuri NR1 a pierdut poziția de lider în ceea ce privește calitatea produselor, trecând pe locul trei.

FIDESCO și FAMILLY MARKET împărțesc locurile cinci și șase. Pozițiile lor nu s-au schimbat semnificativ de-a lungul anului, deși piața FAMILLY are o ușoară regresie. Lanțul de supermarketuri FOURCHETTE, cu rădăcini ucrainene, care a fost printre lideri în 2019, ocupă penultima poziție în ratingul calității din acest an. În aceste supermarketuri, a fost observat un procent mai mare de fructe și legume de calitate scăzută, dar nu erau critice și cuprindeau de la 1 la 1,7% din totalul sortimentelor de fructe și legume proaspete.

Ultimul loc al acestui rating este ocupat de rețelele GREEN HILLS și VELMART, care nu au obținut îmbunătățirea calității în acest an și rămân în continuare în partea de jos a acestui clasament. Apropo, anul trecut rețeaua IMC a ocupat ultimul loc în clasamentul nostru din iunie și la calitate și la evaluarea calității cuprinzătoare, iar anul acesta ea nu mai există. Prin urmare, ratingul pentru supermarketuri de la EastFruit bazat pe auditul departamentelor de fructe și legume este un bun barometru al stării activității supermarketurilor în ansamblu, în ciuda faptului că se referă numai la comerțul cu fructe și legume în rețele. Căci anume departamentele de fructe și legume sunt astăzi cele mai importante pentru modelarea imaginii rețelei, poziționarea acesteia, fluxul de clienți și mărimea medie a cecului general pe magazin.

În iunie 2020, încălcările ce țin de calitate în rețelele de supermarketuri din Chișinău s-au constatat cel mai adesea pe portocale, banane, morcovi și ardei dulce. Mai ales au existat multe reclamații cu privire la calitatea fructelor citrice, care se găseau pe rafturi, dar se vândeau prost, pe fondul abundenței de produse locale ieftine în plin sezon. Cu toate acestea, acest lucru nu-i scutește pe angajații departamentelor de fructe și legume din supermarketuri de obligația de a elimina produsele care s-au deteriorat de pe rafturi într-un timp rezonabil. 

În general, în comparație cu anul precedent, am observat progrese în calitatea și prospețimea fructelor și legumelor din departamentele supermarketurilor din Chișinău.

Calitatea departamentului

Evaluarea după criteriul de calitate al departamentului, la rândul său, constă în evaluări pentru trei subcriterii:

• informația departamentului de fructe și legume, adică cât de informativ este departamentul pentru consumator, cât de vizibile sunt etichetele de preț, dacă țara și zona de origine a produselor sunt indicate, dacă materiale suplimentare despre produse sau producător sunt disponibile consumatorilor, etc;

• merchandising, adică cât de plăcut vizual este departamentul pentru consumator, dacă este curat, în ce ambalaj sunt prezentate fructele și legume proaspete, dacă există elemente de decor în departament, cât de logic sunt plasate produsele etc.

• confort, adică cât departamentul este confortabil și comod pentru consumator, este suficient spațiu pentru trecerea și rularea cărucioarelor, dacă este ușor să cântărească și să obțină produse, cât de prietenos este personalul, modul în care reprezentanții departamentului cunosc produsele de pe rafturi și sunt gata să-și ajute clienții etc.

În ceea ce privește calitatea departamentelor de fructe și legume, KAUFLAND rămâne în continuare liderul clasamentului, cu o diferență de peste 9 puncte procentuale în comparație cu a doua poziție, ocupată de METRO. Pe poziția a treia, cu un ușor decalaj în urma lui METRO, se află rețeaua de supermarketuri LINELLA.

Față de anul trecut, observăm că calitatea departamentelor de fructe și legume a crescut ușor, dar acest lucru a fost influențat foarte mult de plecarea de pe piața IMC MARKET, care a „atras” impresia generală a supermarketurilor în iunie 2019. Lanțul de supermarketuri KAUFLAND, care s-a impus ca lider în materie de calitate, joacă, de asemenea, un rol pozitiv prin intrarea pe piața din Moldova.

Conținutul informațional al departamentelor s-a îmbunătățit ușor și anul acesta. Cu toate acestea, ca și până acum, unele rețele nu au informații detaliate despre produs, producător, țara de origine, nu există etichete mari de preț, clare și ușor de citit etc. În acest caz, FIDESCO și FAMILLY MARKET au crescut o poziție, dar observăm că toate rețelele magazinele au rezerve pentru a-și îmbunătăți pozițiile.

Din punct de vedere al merchandisingului, există, de asemenea, unele schimbări pozitive: plasarea îmbunătățită a produselor pe rafturi și iluminarea îmbunătățită în departamente. Un avantaj suplimentar este amplasarea departamentului de fructe și legume la intrarea în magazine. În plus, departamentele de înaltă calitate, cu un sortiment important, contribuie la fidelizarea clienților. Intrarea pe piață a KAUFLAND a stabilit noi standarde înalte pentru acești indicatori, cu accent pe prezentarea vizuală a produselor locale. LINELLA a crescut de asemenea o poziție în acest clasament, iar FOURCHETTE a coborât o scară, pierzând entuziasmul pentru prezentarea produsului.

În criteriile de evaluare, pentru comoditatea departamentului și calitatea serviciilor sale, schimbările la nivel general sunt nesemnificative. Există o scădere a ratingului pentru rețelele FAMILLY MARKET, NR1 și FOURCHETTE, în care consultanții din departamente fie au lipsit fie nu au putut veni în ajutorul clienților sau au fost nepolitici cu clienții, ceea ce le-a costat o poziție în ratingul general. În schimb, FIDESCO și KAUFLAND au profitat de faptul că personalul a fost deschis și îi asista binevoitori pe  consumatori în alegerea produselor potrivite.

Prețul produsului

Ratingul supermarketurilor după prețul principalului set de fructe și legume, ca și anterior, a fost calculat pe baza comparațiilor de prețuri pentru următoarele grupuri de produse: fructe (măr, banană, piersică / nectarină), legume din setul de borș (cartofi, varză albă, ceapă, morcovi, sfeclă), legume de seră (roșii, castraveți), ierburi proaspete (pătrunjel, mărar).

Cele mai mici prețuri pentru consumatori ca și în trecut sunt oferite de lanțul de magazine NR1, care în acest an continuă să fie lider în acest rating, oferind fructe și legume la cele mai accesibile prețuri.

Pe locul doi se află rețeaua GREEN HILLS, care în 2020 a avansat tocmai cu 5 pași în ratingul de preț față de 2019. Acestă rețea de supermarketuri a avut cele mai mici prețuri pentru legume. Iar VELMART, ocupând al treilea loc pe piedestal, a oferit cele mai mici prețuri pentru verdețuri.

De asemenea, există o degradare aa pozițiilor la toate categoriile de preț în cazul rețelei FAMILY MARKET, care a ocupat a doua poziție anul trecut, iar acesta este anti-liderul ratingului, alături de rețeaua KAUFLAND, care oferea cele mai scumpe fructe și legume.

Fructe

Cele mai mici prețuri la fructele la Chișinău în momentul monitorizării au fost în rețeaua FIDESCO, iar cele mai mare - în rețeaua FOURCHETTE. În medie, anti-liderul ratingului comecializa cu 23% mai scump decât liderul.

Legume

În timpul monitorizării, cele mai ieftine legume tradiționale pentru setul de borș puteau fi cumpărate din rețeaua METRO, iar cele mai scumpe - din rețeaua KAUFLAND. Diferența de prețuri între lider și outsider este de aproximativ 41%.

Cele mai ieftine legume de seră în timpul auditului la Chișinău au fost găsite în rețelele de supermarketuri FIDESCO și NR1, iar cele mai scumpe au fost la FAMILY MARKET, unde prețurile erau cu 51% mai scumpe decât la lider.

Verdețuri

Cele mai ieftine verdețuri din capitala Moldovei se găsesc în magazinele rețelei VELMART, iar cele mai mari prețuri pentru aceste produse - cu aproximativ 60% mai scumpe - în magazinele KAUFLAND.

Sursa: EastFruit

DINAMICA PREȚURI