În pofida faptului că mai avem luni bune
până la debutul sezonului activ al merelor în acest an, astăzi este deja clar
că producătorii vor întâmpina o serie de probleme care nu erau tipice pentru sezoanele
anterioare. Această opinie a fost exprimată
de către economistul Departamentului de Investiții în Alimentație și
Agricultură, Organizația Națiunilor Unite (FAO), Andriy Yarmak, în cadrul
primei conferințe internaționale online a proiectului EastFruit „Prognoze în
sectorul afacerilor cu mere”, care a avut loc pe 20 mai curent.
Conferința a fost organizată cu sprijinul
FAO și al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Asociația
Ucrainei de Fructe și Legume (UPOA), proiectul analitic internațional
Fruit-Inform și Federația Agricultorilor din Moldova FARM.
"În acest sezon există mai multe
probleme atipice, dintre care una este răspândirea pandemiei coronavirusului în
lume. Trebuie să realizăm faptul că aceasta nu va dispărea în acest an, iar
întreprinderile vor trebui să își adapteze condițiile de muncă la respectiva
problemă. Apropo, tind să cred că acest an va fi unul din cele mai grele, chiar
pentru ultima sută de ani”, a spus Andriy Yarmak.
Oferta și cererea sunt, de asemenea,
probleme importante pentru afacerea mărului, care vor determina tendințele de dezvoltare a pieței în
sezonul 2020/21.
Potrivit economistului Departamentului de
Investiții în Alimentație și Agricultură, Organizația Națiunilor Unite (FAO),
înghețul a afectat oferta de mere pe piață în acest moment, iar livezile din
Ucraina, Polonia, Moldova și Rusia au fost puternic afectate în această
primăvară.
"A doua problemă care a influențat oferta
de mere, și care este mai tipică pentru piețele din UE și SUA, este deficitul
de forță de muncă în sezonul curent, care a apărut din cauza
coronavirusului", a declarat Andriy Yarmak în cadrul conferinței.
Analizând situația cu cererea de măr pe
piețele mondiale, Andriy Yarmak a subliniat că astăzi aceasta este influențată
de trei factori principali: scăderea prețurilor la petrol, scăderea veniturilor
gospodăriilor și scăderea volumului afacerilor din sectorul turismului, a cărui
dezvoltare în anii precedenți a oferit un stimulent considerabil pentru
creșterea pieţei fructelor.
Cu toate acestea, potrivit lui Andriy
Yarmak, în segmentul fructelor, mărul este în mod tradițional un produs
accesibil și ieftin.
"Pe baza acestui fapt, cererea pentru
măr poate scădea mai puțin decât pentru alte fructe. Mai mult, poate crește
chiar în anumite țări, în care oamenii vor renunța la consumul de fructe scumpe
în favoarea unui măr", a mai subliniat Andriy Yarmak.
Sursa: EastFruit