Având în vedere poziția prioritară a
supermarketurilor din Moldova, în perioada de urgență generată de pandemia COVID-19,
se putea presupune că vor apărea probleme atipice, legate, în special, cu o
creștere în exces a pierderilor de produse perisabile. Într-adevăr, conform
estimărilor experților, pierderile au crescut cu un punct procentual și
jumătate - până la 3-4% din cifra de afaceri. Principalul motiv al creșterii
pierderilor, potrivit managerilor lanțului de supermarketuri, nu rezidă atât în
logistica dezechilibrată sau alterarea produselor în depozite și pe rafturilor
magazinelor, ci în specificul culturii de consum apărută odată cu practica
afișării la vedere a produselor menționate.
Precum a raportat în mod repetat EastFruit,
sistarea activității piețelor de legume și fructe, pe perioada de urgență, configurația
canalelor de distribuție s-a schimbat radical în comerțul cu amănuntul din Moldova.
În special, principalele volume de vânzări de fructe și legume în
martie-aprilie au fost înregistrate la supermarketurile din Republica Moldova,
cifra de afaceri a acestor produse crescând cu cel puțin 15%. În această
situație, rețelele de vânzare cu amănuntul au fost forțate să abandoneze
practica ambalării unui volum considerabil de fructe și legume și, în același
timp, să sporească expunerea acestora pe paleți și rafturi. Cu toate acestea,
accesul mai larg al vizitatorilor supermarketurilor la produse „proaspete” a
afectat neașteptat comportamentul consumatorilor.
Potrivit managerilor din marile
supermarketuri, atunci când aleg fructele proaspete, oamenii sunt ghidați atât
de aspectul lor exterior, cât și de cel organoleptic. Astfel, s-a atestat că potențialii cumpărători
de multe ori... gustă produsul, la propriu. Se întâmplă, cel mai des, în cazul strugurilor,
căpșunilor, prunelor, roșiilor cherry, ridichii etc. Pe rafturile cu fructe
citrice, tăierea fructelor în bucăți este un lucru obișnuit: clienții nu numai
că încearcă să le încerce, ci și verifică dacă au semințe. O treime din produsele
compromise de către cumpărători o reprezintă ciorchinele de banane, pe care,
atunci când le aleg, cumpărătorii le tratează cu multă neglijență. Chiar și în
condițiile dotării exemplare cu sisteme de monitorizare video, angajații
supermarketurilor deseori nu pot remedia situația menționată.
Comercianții cu amănuntul admit că această
practică de a alege produselor perisabile a venit în supermarketurile de pe
piețele de fructe și legume, unde degustarea unui produs, înainte de cumpărare,
este o parte indispensabilă a tradiției.
Sursa: EastFruit