Una dintre măsurile de carantină din Moldova a
fost suspendarea activității, începând cu ziua de luni a săptămânii curente, a
piețelor alimentare. Încă de săptămâna trecută, autoritățile municipale din Chișinău
au închis principala piața orășenească,
ceea ce a provocat o reacție negativă din partea unui grup semnificativ
de comercianți și cumpărători, fiind necesară chiar și intervenția poliției.
Situația este discutată pe larg în
mass-media și rețelele de socializare și este evaluată ambiguu atât de cetățenii
obișnuiți, cât și de specialiștii din
diverse domenii.
În termeni socio-economici, problema este de
remarcat din mai multe puncte de vedere. Conform rezultatelor studiului
„Analiza pieței interne: constatări preliminare și etapele următoare”, realizat
de Proiectul APM/USAID „Agricultură eficientă a Moldovei” în perioada
2018-2019, supermarketul ca principală platformă pentru achiziționarea de
fructe și legume de sezon este ales de rezidenții din doar două orașe -
Chișinău (66% dintre respondenți) și Bălți (50%). Locuitorii studiați ai altor
localități din țară cumpără aceste produse în supermarketuri doar în 37% din
cazuri. Dar chiar și în cele două mari orașe există o dependență clară: cu cât
mai în vârstă este cumpărătorul, cu atât
mai des acesta procură produsele necesare de la piață. Aproximativ 86% dintre
cumpărătorii cu vârsta de peste 56 de ani cumpără fructe și produse vegetale
proaspete numai în rețelele de comerț cu amănuntul „în aer liber”. În 2020,
este puțin probabil ca datele problemei să se fi schimbat esențial.
Însă în condițiile de extindere a carantinei,
întreaga masă de cumpărători, indiferent de vârstă, va fi obligată să se mute
la cele mai apropiate marketuri și supermarketuri. În consecință, retailerii
din rețea ar putea dori să crească prețurile pentru sortimentul de fructe și
legume, pe fondul inflației și o posibilă extindere a carantinei pentru luna
aprilie. Mai mult, în rețelele de socializare circulă deja zvonuri despre unele
cazuri de creștere a prețurilor de către supermarketuri, pentru produsele
animaliere scumpe.
În plus, EastFruit a raportat în mod repetat
că principala problemă a supermarketurilor din Moldova nu sunt prețurile pentru
fructe și legume mai mari decât la piață, ci calitatea lor relativ scăzută. În
absența unei „alternative de piață”, această problemă poate fi agravată chiar
și în cazul creșterilor potențiale ale prețurilor.
Prin urmare, mulți experți sunt de acord că,
în paralel cu introducerea măsurilor de carantină, guvernul Republicii Moldova
ar trebui să înăsprească, de asemenea, controlul asupra calității și asupra
formării prețurilor pentru produsele alimentare.
Sursa: east-fruit.com