Primul portal agricol din Moldova
CERERI & OFERTE PLASEAZĂ ANUNȚ OFERTE RECENTE CERERI RECENTE INFOCENTRU

ÎNCHIDEREA PIEȚELOR DE FRUCTE ȘI LEGUME IMPLICĂ O ÎNALTĂ RESPONSABILIZARE SOCIALĂ A MARKETURILOR

Una dintre măsurile de carantină din Moldova a fost suspendarea activității, începând cu ziua de luni a săptămânii curente, a piețelor alimentare. Încă de săptămâna trecută, autoritățile municipale din Chișinău au închis principala piața orășenească,  ceea ce a provocat o reacție negativă din partea unui grup semnificativ de comercianți și cumpărători, fiind necesară chiar și intervenția poliției. Situația este discutată pe larg  în mass-media și rețelele de socializare și este evaluată ambiguu atât de cetățenii  obișnuiți, cât și de specialiștii din diverse domenii.

În termeni socio-economici, problema este de remarcat din mai multe puncte de vedere. Conform rezultatelor studiului „Analiza pieței interne: constatări preliminare și etapele următoare”, realizat de Proiectul APM/USAID „Agricultură eficientă a Moldovei” în perioada 2018-2019, supermarketul ca principală platformă pentru achiziționarea de fructe și legume de sezon este ales de rezidenții din doar două orașe - Chișinău (66% dintre respondenți) și Bălți (50%). Locuitorii studiați ai altor localități din țară cumpără aceste produse în supermarketuri doar în 37% din cazuri. Dar chiar și în cele două mari orașe există o dependență clară: cu cât mai în vârstă este  cumpărătorul, cu atât mai des acesta procură produsele necesare de la piață. Aproximativ 86% dintre cumpărătorii cu vârsta de peste 56 de ani cumpără fructe și produse vegetale proaspete numai în rețelele de comerț cu amănuntul „în aer liber”. În 2020, este puțin probabil ca datele problemei să se fi schimbat esențial.

Însă în condițiile de extindere a carantinei, întreaga masă de cumpărători, indiferent de vârstă, va fi obligată să se mute la cele mai apropiate marketuri și supermarketuri. În consecință, retailerii din rețea ar putea dori să crească prețurile pentru sortimentul de fructe și legume, pe fondul inflației și o posibilă extindere a carantinei pentru luna aprilie. Mai mult, în rețelele de socializare circulă deja zvonuri despre unele cazuri de creștere a prețurilor de către supermarketuri, pentru produsele animaliere scumpe.

În plus, EastFruit a raportat în mod repetat că principala problemă a supermarketurilor din Moldova nu sunt prețurile pentru fructe și legume mai mari decât la piață, ci calitatea lor relativ scăzută. În absența unei „alternative de piață”, această problemă poate fi agravată chiar și în cazul creșterilor potențiale ale prețurilor.

Prin urmare, mulți experți sunt de acord că, în paralel cu introducerea măsurilor de carantină, guvernul Republicii Moldova ar trebui să înăsprească, de asemenea, controlul asupra calității și asupra formării prețurilor pentru produsele alimentare.

Sursa: east-fruit.com

DINAMICA PREȚURI