
Piața de vânzare cu amănuntul a Moldovei se dezvoltă destul de
dinamic. Pe lângă jucători puternici de pe piața locală, există și jucători internaționali
mari, precum Metro Cash & Carry și Kaufland, dar și alte rețele
străine, cum ar fi Fourchete din Ucraina.
Dorim să vă reamintim că auditul a fost realizat simultan, conform
unei singure metodologii în mai multe țări și orașe, de către echipa EastFruit
și partenerii de proiect. Pe lângă Chișinău, auditul departamentelor de fructe
și legume ale supermarketurilor a fost efectuat în orașele Kiev, Dnipro,
Tbilisi, Khujand, Tașkent și Dușanbe.
Ratingul general al magazinelor în funcție de preț, calitate și descriere, precum și de
poziționare din Chișinău, Moldova

Liderul din ratingul rețelelor
de supermarketuri, efectuat în urma unui audit a prețurilor cu amănuntul la
mijlocul lunii noiembrie în Chișinău, conform unei evaluări cuprinzătoare, a
fost rețeaua de supermarketuri Nr1. Aceasta a fost lider la prețuri și
calitatea produselor, a ocupat locul 2 la calitatea departamentului și locul 3
la asortimentul de fructe și legume.
Noul intrat pe piața Moldovei, rețeaua de supermarketuri Kaufland a ocupat locul 2,
câștigând titlul de lider la asortimentul de produse, calitatea produselor și
calitatea departamentelor, în același timp a pierdut teren la prețuri. Cu alte cuvinte, rețeaua Kaufland s-a
concentrat pe segmentul premium, justificând un preț mai mare pentru o gamă mai
largă de produse și calitate mai înaltă.

Lucul al 3 a fost ocupat de rețeaua de supermarketuri METRO Cash
& Carry, care de această dată nu și-a atribuit nici o poziție de lider,
în schimb a obținut locul 2 pentru trei categorii: asortiment, calitatea
produselor și prețul, iar la calitatea departamentului s-a poziționat pe locul
3.
Aceasta nu înseamnă că METRO a cedat din calitate, ci că are un concurent serios pe piață reprezentat de rețeaua
de supermarketuri Kaufland. În consecință, este posibil ca în următorul
audit să vedem o creștere a sortimentelor de legume și fructe proaspete în
magazinele rețelei METRO, asta pentru a „prinde” poziție de lider.
Pe următoarele locuri ale clasamentului general își fac loc rețeaua de
supermarketuri Fourchete. Pe locul 5 este Linella, care a pierdut la gama mai restrânsă de produse, dar a câștigat puncte
la celelalte categorii. Sunt urmate de Green Hills, Velmart, Fidesco, Family Market, cele care au pierdut cel mai mult
la gama de produse și calitatea departamentului.
Pe ultima treaptă a
acestui clasament, locul 10, avem rețeaua de supermarketuri IMC Market care a avut de pierdut în fața concurenților pe toate categoriile care au
fost supuse evaluării.
Rating pe asortimentul de produse în rețeaua
de magazine din Chișinău, Moldova

Pentru a crea un rating al supermarketurilor după numărul de poziții
de fructe și legume, a fost luat în considerare doar fructe și legume în stare
proaspătă, fără fructe uscate și alte produse procesate.
Astfel, conform acestor indicatori de monitorizare la mijlocul lunii
noiembrie 2019, lider la acest capitol a devenit Kaufland care avea în
vânzare 110 poziții, inclusiv 6 produse ECO (organice), în sectorul de fructe
și legume în stare proaspătă. Astfel, Kaufland s-a situat cu șapte poziții în
fața METRO Cash & Carry, care s-a clasat pe poziția secundă. În top 3
a intrat și rețeaua Nr1, care s-a clasat pe al treilea loc la
sortimentul de fructe și legume, cu 24 poziții mai puțin decât liderul.

Următoarele locuri sunt ocupate de rețelele Fourchete → Green Hills →
Velmart → Linella → Fidesco → IMC, ultima treaptă
fiind ocupată de Family Market, cu cele mai puține poziții de fructe și
legume oferite, în număr de 45.
Compartimentele de fructe și legume pot fi foarte diferite, precum și
numărul de poziții al acestora. De
obicei, acele rețele care oferă un sortiment mare, investesc timp și bani în
merchandising și prezentarea produselor și sunt capabili să atragă clienți mai înstăriți și obține o factură mai mare. Există, de asemenea, strategia exact
opusă, când supermarketul are un sortiment foarte restrâns de legume și fructe,
iar accentul este pus pe alte departamente. De exemplu, într-unul dintre
magazinele rețelei Family Market, nu exista fructe
și legume proaspete, adică lipsește acest departament.
