Primul portal agricol din Moldova
CERERI & OFERTE PLASEAZĂ ANUNȚ OFERTE RECENTE CERERI RECENTE INFOCENTRU

AUDITUL DEPARTAMENTELOR DE FRUCTE ȘI LEGUME PROASPETE DIN CHIȘINĂU, NOIEMBRIE 2019

Piața de vânzare cu amănuntul a Moldovei se dezvoltă destul de dinamic. Pe lângă jucători puternici de pe piața locală, există și jucători internaționali mari, precum Metro Cash & Carry și Kaufland, dar și alte rețele străine, cum ar fi Fourchete din Ucraina.

Dorim să vă reamintim că auditul a fost realizat simultan, conform unei singure metodologii în mai multe țări și orașe, de către echipa EastFruit și partenerii de proiect. Pe lângă Chișinău, auditul departamentelor de fructe și legume ale supermarketurilor a fost efectuat în orașele Kiev, Dnipro, Tbilisi, Khujand, Tașkent și Dușanbe.

Ratingul general al magazinelor în funcție de preț, calitate și descriere, precum și de poziționare din Chișinău, Moldova


Liderul din ratingul rețelelor de supermarketuri, efectuat în urma unui audit a prețurilor cu amănuntul la mijlocul lunii noiembrie în Chișinău, conform unei evaluări cuprinzătoare, a fost rețeaua de supermarketuri Nr1. Aceasta a fost lider la prețuri și calitatea produselor, a ocupat locul 2 la calitatea departamentului și locul 3 la asortimentul de fructe și legume.

Noul intrat pe piața Moldovei, rețeaua de supermarketuri Kaufland a ocupat locul 2, câștigând titlul de lider la asortimentul de produse, calitatea produselor și calitatea departamentelor, în același timp a pierdut teren la prețuri. Cu alte cuvinte, rețeaua Kaufland s-a concentrat pe segmentul premium, justificând un preț mai mare pentru o gamă mai largă de produse și calitate mai înaltă.

Lucul al 3 a fost ocupat de rețeaua de supermarketuri METRO Cash & Carry, care de această dată nu și-a atribuit nici o poziție de lider, în schimb a obținut locul 2 pentru trei categorii: asortiment, calitatea produselor și prețul, iar la calitatea departamentului s-a poziționat pe locul 3.

Aceasta nu înseamnă că METRO a cedat din calitate, ci că are un concurent serios pe piață reprezentat de rețeaua de supermarketuri Kaufland. În consecință, este posibil ca în următorul audit să vedem o creștere a sortimentelor de legume și fructe proaspete în magazinele rețelei METRO, asta pentru a „prinde” poziție de lider.

Pe următoarele locuri ale clasamentului general își fac loc rețeaua de supermarketuri Fourchete. Pe locul 5 este Linella, care a pierdut la gama mai restrânsă de produse, dar a câștigat puncte la celelalte categorii. Sunt urmate de Green Hills, Velmart, Fidesco, Family Market, cele care au pierdut cel mai mult la gama de produse și calitatea departamentului.

Pe ultima treaptă a acestui clasament, locul 10, avem rețeaua de supermarketuri IMC Market care a avut de pierdut în fața concurenților pe toate categoriile care au fost supuse evaluării.

Rating pe asortimentul de produse în rețeaua de magazine din Chișinău, Moldova


Pentru a crea un rating al supermarketurilor după numărul de poziții de fructe și legume, a fost luat în considerare doar fructe și legume în stare proaspătă, fără fructe uscate și alte produse procesate.

Astfel, conform acestor indicatori de monitorizare la mijlocul lunii noiembrie 2019, lider la acest capitol a devenit Kaufland care avea în vânzare 110 poziții, inclusiv 6 produse ECO (organice), în sectorul de fructe și legume în stare proaspătă. Astfel, Kaufland s-a situat cu șapte poziții în fața METRO Cash & Carry, care s-a clasat pe poziția secundă. În top 3 a intrat și rețeaua Nr1, care s-a clasat pe al treilea loc la sortimentul de fructe și legume, cu 24 poziții mai puțin decât liderul.


Următoarele locuri sunt ocupate de rețelele Fourchete Green Hills Velmart Linella Fidesco IMC, ultima treaptă fiind ocupată de Family Market, cu cele mai puține poziții de fructe și legume oferite, în număr de 45.

Compartimentele de fructe și legume pot fi foarte diferite, precum și numărul de poziții al acestora. De obicei, acele rețele care oferă un sortiment mare, investesc timp și bani în merchandising și prezentarea produselor și sunt capabili să atragă clienți mai înstăriți și obține o factură mai mare. Există, de asemenea, strategia exact opusă, când supermarketul are un sortiment foarte restrâns de legume și fructe, iar accentul este pus pe alte departamente. De exemplu, într-unul dintre magazinele rețelei Family Market, nu exista fructe și legume proaspete, adică lipsește acest departament.


În unele din rețelele de supermarketuri care au fost monitorizate în Chișinău, se creează senzația unui sortiment mare de legume și fructe oferit spre vânzare, dar, de fapt sunt mai multe produse care fac parte din aceleași categorii, dar care sunt plasate  în locuri diferite. Adesea, rețelele plasează chiar același produs în cutii de forme diferite dar posibil și fără ambalaj.

Rating-ul calității și prospețimii produselor în rețelele de magazine din Chișinău, Moldova

În urma analizei ce ține de calitatea fructelor și legumelor, dar și de prospețimea acestora, s-au observat abateri semnificative de la standardele minime de calitate. Au fost constatate mai multe nereguli - produse stricate, deformate, deshidratate, ofilite, etc.


La acest clasament avem 3 rețelede magazine care împart primul loc pentru cele mai calitative fructe și legume expuse la vânzare și anume Nr1, Kaufland și Fourchete. La momentul efectuării auditului, în magazinele acestor rețele nu au fost depistate încălcări ce țin de calitatea produselor sau acestea au fost minuscule, neafectând calitatea generală. Adică, cu alte cuvinte, aici nu s-a găsit nici o poziție grav afectată.

Pe al doilea loc se clasează magazinele din rețeaua METRO Cash & Carry și Linella, în care au fost observate câteva nereguli, reprezentând 1% și respectiv 1,7% produse afectate din totalul produselor expuse.

Locul trei și patru sunt împărțite de Velmart,  Fidesco și respectiv Green Hills, unde au fost observate un raport mai mare de poziții de fructe și legume de rea calitate în raport cu liderul. Detalii pot fi văzute în grafic.

            

Ultimul loc al acestui clasament este ocupat de două rețele, Family Market și IMC Market,  în care au fost depistate cele mai mute încălcări ce țin de calitatea fructelor și legumelor expuse pe rafturi.

            

Cele mai multe încălcări au fost depistate asupra perelor, merelor, cartofilor, cepei și morcovilor. De asemenea, au existat multe comentarii cu privire la calitatea și prospețimea verdețurilor (pătrunjel și mărar), care au fost deseori ofilite și nu au aspect plăcut de comercializare.

Rating-ul general al prețurilor la fructe și legume proaspete  în rețelele de supermarketuri din Chișinău, Moldova


Pentru a compara prețurile, s-au luat în calcul doar principalele poziții pentru fructe, legume și verdețuri și doar de calibru și calitate comparabilă, fiind omise cele de calitate proastă.

Drept urmare, de această dată pe primul loc s-a clasat rețelele de magazine Green Hills și Nr1 care ofereau legume și fructe la cele mai accesibile prețuri. Locul 2 la cele mai mici prețuri este împărțit de 3 rețele- METRO Cash & Carry, Velmart și Linella - urmate pe locul 3 de Fidesco și Family Market. Urmează Fourchete, Kaufland, și IMC Market. Cea din urmă a oferit printre cele mai scumpe fructe și legume din toate.

Fructe

Cel mai mic cost al celui mai popular set de fructe (mere, banane, mandarine, portocale) la momentul monitorizării a fost în rețeaua Green Hills, iar cel mai mare în rețeaua IMC Market. În medie, anti-liderul ratingului a scos la vânzare fructe și legume cu 70% mai scumpe decât liderul.

Legume

Cele mai ieftine legume tradiționale (cartofi, sfeclă roșie, varză albă, morcovi, ceapă galbenă)) la momentul monitorizării puteau fi cumpărate din rețeaua METRO Cash & Carry, iar cele mai scumpe - în IMC Market.. Diferența dintre lider și celelalte rețele în funcție de preț a fost de până la 76%.

Iar cele mai ieftine legume de seră (roșii și castraveți de seră) puteau fi cumpărate în timpul auditului din rețelele Linella, iar cele mai scumpe din IMC Market. Diferența de această dată a fost cu circa 60% mai scumpe față de lider.

Verdețuri

Cele mai ieftine verdețuri (pătrunjel, mărar) puteau fi cumpărate la kilogram în zilele auditului din Chișinău în rețeaua Nr1.

Rating-ul calității departamentelor de fructe și legume și cum pot fi îmbunătățite acestea în rețelele de magazine din Chișinău, Moldova

Indicatorul complet de calitate al departamentului include următoarele componente (de la 1 „foarte rău” la 10 „foarte bun”):

a) conținut informațional - cât de convenabil sunt plasate etichetele de preț, cât de informat este personalul despre produse, cum îi ghidează pe cumpărători, marfa este ușor de găsit;

b) merchandising (cât de frumos a fost proiectat departamentul, cum sunt aranjate mărfurile);

c) comoditatea departamentului (culoare largi, număr suficient de pungi de unică folosință și cântare), calitatea serviciilor oferite de personalul angajat (sunt prietenoși cu cumpărătorii, sunt suficienți pentru realizarea obligațiunilor de serviciu, se menține curățenia, etc.).

În ceea ce privește calitatea departamentelor, rețeaua de supermarketuri Kaufland s-a dovedit a fi lider în clasament cu o marjă mare față de a doua poziție, pe care a obținut-o rețeaua Nr1.

Aceste rețele se disting prin câteva aspecte ce țin de marketing, cum ar fi expunerea atrăgătoare a legumelor, fructelor, pomușoarelor, verdețurilor în departamente bine iluminate și poziționare în magazine. Un avantaj suplimentar a fost amplasarea departamentului de fructe și legume frumoase la intrarea în magazin, deoarece a constituit o dispoziție pozitivă pentru consumator și a contribuit, potrivit multor experți, la costuri mai mari în alte departamente ale supermarketurilor. În plus, un departament de înaltă calitate, cu un sortiment mare, a contribuit la fidelizarea consumatorilor.

Liderii aveau cele mai detaliate informații despre produs, etichetele de preț erau mari și ușor de citit, culoarul era larg, amplasarea mărfurilor pe rafturi era logică și ușor accesibilă, iar calitatea deservirii era constant ridicată.

Noua rețea venită în Moldova, Kaufland, a stabilit noi standarde înalte pentru acești indicatori. De remarcat în mod deosebit este accentul pe prezentarea produselor locale și ecologice, precum și personalul receptiv, prietenos, gata să răspundă solicitărilor clienților.

Kaufland a fost urmat de METRO Cash & Carry și Linella. Au primit aproximativ același rating general, deși diferă în funcție de pozițiile individuale.

Următoarele poziții sunt ocupate de Fourchete FidescoVelmart Green Hills Family Market și ultimul loc este ocupat de IMC Market. Aceste rețele au multe defecte în comparație cu liderii, care le fac vulnerabile în fața concurenților. Cele mai des întâlnite sunt legate de merchandising, dezordine pe rafturi, etc. Tot aici ne putem referi și la personalul care deservește, deseori nu este suficient de informat și motivat pentru a ajuta la căutarea produselor sau pentru a furniza informații despre un anumit produs. Rețeaua IMC Market s-a plasat pe ultimul loc a acestui clasament, după ce a pierdut puncte la merchandising, dar și la capitolul informații despre produse, unde în majoritatea cazurilor aceasta lipsește.

Există trei soluții simple care ar redresa poziția rețelelor de supermarketuri care nu se găsesc printre lideri:

  • Menținerea curățeniei în departamente;
  • Îmbunătățirea prezentării produselor proaspete pe raft și îndepărtarea rapidă a produselor cu aspect dubios. Scoaterea în evidență a produselor de sezon, printr-o prezentare excluzivă, ceea ce le-ar face mai speciale, atrăgătoare;
  • Instruirea personalului care lucrează în aceste departamente. Aceștia ar trebui să cunoască de unde provin produsele, cum se numesc soiurile și unde să le găsească pe rafturi.

Sursa: EastFruit

DINAMICA PREȚURI