Republica Moldova este lider în Europa în
ceea ce priveşte ponderea cheltuielilor pentru produsele alimentare. Astfel,
47,6% din veniturile unei familii medii moldoveneşti revin produselor
alimentare.
Potrivit agenţiei Infotag cu referire la un
studiu realizat de RIA Rating, Moldova a ocupat locul 38 din 40 de ţări la
acest indicator. Situaţia este mai complicată doar în Kazahstan (47,6%) şi
Ucraina (50%). Liderii clasamentului sunt Luxemburg (8,4%), Olanda şi Marea
Britanie (câte 10,6%) şi Irlanda (11,5%).
În acelaşi timp, moldovenii cheltuiesc cel
mai puţin din Europa pe odihnă şi cultură – doar 1,5% din totalul veniturilor.
Locuitorii Kazahstanului şi Macedoniei de Nord cheltuiesc 1,9% din venituri.
Cel mai mult cheltuiesc locuitorii Suediei – 18,7% şi cei din Marea Britanie –
13%. Salariile în aceste ţări sunt însă de zeci de ori mai mari decât în
Moldova.
Elveţia, Grecia şi Spania cheltuiesc cel
mai mult pe cafenele, restaurante şi hoteluri – 11,8%, 10,8% şi, respectiv,
9,9%. Moldova este cea mai modestă în acest sens – doar 1,9%.
Locuitorii Luxemburgului cheltuiesc cel mai
puţin pe alcool şi tutun – 1,3%. Ponderea cheltuielilor Moldovei este de 1,6%,
la fel ca şi în Cipru şi Portugalia. Cele mai mari cheltuieli pe alcool şi
tutun le au românii – 8,2% şi bulgarii – 5%.