În cadrul celei de-a treia sesiuni a Conferinței Regionale „Cooperarea
agricultorilor în Armenia, Georgia și Moldova”, participanții au avut
posibilitatea să cunoască câteva istorii de succes de creare a cooperativelor
în aceste țări.
Expertul Andrei Zbancă, a prezentat istoria de succes a Cooperativei de
Întreprinzători „Verifruct” din Hâncești, membru al căreia este. Grupul de producători
de fructe a fost creat în anul 2013 şi administrează teren agricol pe o
suprafața de 123 ha în raionul Hâncești. Din componența grupului fac parte
cinci membri. Structura suprafețelor cultivate constituie 68.18 ha de livadă
(32.82 ha de mere și 35.36 ha de prun) şi 50 ha teren arabil (inclusiv 3 ha
sunt drumuri secundare). Potențialul de producere a membrilor constituie cca.
800 tone de mere şi 500 tone de prune în sortiment variat. Livada a fost
plantată în anii 2009-2010 și în 2017-2018 a intrat pe rod deplin.
Potrivit lui Andrei Zbancă, la baza formării grupului au stat mai multe
cauze. Investițiile pentru dezvoltarea sectorului pomicol sunt considerabile, iar
cooperarea membrilor asigură implementarea mai rapidă a proiectului. Toți
membrii grupului au aceeași viziune – accesarea piețelor prin dezvoltarea
lanțului valoric, iar aspectul principal a fost încrederea între ei. Cooperativele
beneficiază de avantaje fiscale și este mai simplu împreună de atras finanțări
și granturi în condiții avantajoase. „Afacerea poate fi administrată mai ușor
împreună. Există reduceri la un volum mai mare de achiziție de produse. Ne
putem omogeniza producția și accesăm, astfel, mai simplu piețele pentru
comercializare. Scopul de bază al activității cooperativei de marketing este dezvoltarea
lanțului valoric pentru fructe și crearea de plus valoare”.
În ce privește relațiile dintre membrii grupului, regulat sunt organizate
ședințe de lucru (trimestrial), unde sunt discutate planurile și progresele
înregistrate, cu ajustarea după necesitate a planului. Sunt repartizate sarcini
și termenii de realizare pentru membri și angajați. Fiecare membru are dreptul
la un vot și totodată o direcție de control și analiză pentru a spori gradul de
transparență. Cooperativă prestează
servicii membrilor pentru protecția livezilor, lucrări mecanizate, modernizarea
tehnologiilor de producere și comercializarea producției. Toate aceste
conlucrări sunt reflectate în bază facturilor fiscale. Deciziile sunt luate în
comun în bază argumentelor și votului majoritar la Adunările Generale, iar profitul
obținut se capitalizează pentru dezvoltarea businessului grupului prin crearea
de valoare adăugată.
Cu ajutorul programului IFAD, prin intermediul FARM, au fost efectuate
numeroase instruiri pentru membri. De asemenea, au fost elaborate scenarii de dezvoltarea
a cooperativei, iar, în final, planul de afacere operațional al cooperativei
după care activează astăzi. Prin intermediul proiectului au avut loc numeroase vizite cu schimb de experiență și
participări la conferințe în țară și peste hotare.
Implementarea proiectului IFAD, cu ajutorul FARM, i-a permis cooperativei
să obțină multiple rezultate. A fost perfecționată organizarea instituțională a
grupului, fapt extrem de important pentru dezvoltarea durabilă a cooperativei.
Are loc modernizarea tehnologiei și dezvoltarea lanțului valoric pentru
sporirea calității fructelor produse și accesarea mai sigură a piețelor; diversificarea
serviciilor prestate de cooperativă membrilor; stropirea livezilor ca măsură
preventivă în baza informațiilor furnizate de stația meteo; implementarea
sistemului conservativ de lucrare a solului în livadă; tocarea resturilor
vegetale și acoperirea solului în livadă prin mulcire; reducerea consumurilor
și costurilor unitare a producției.
Pentru viitor cooperativa are planuri mari. La nivel de producere, membrii
vor să planteze 5 ha de aronie, 10 ha de vișină, 5 ha de mere de vară și 30 ha
de prune. De asemenea, vor să asambleze sistemul de irigare prin picurare.
Cooperativa își dorește cât de curând asamblarea unui frigider cu capacitate de
600 tone şi vor construi o uscătorie pentru procesarea (uscarea) fructelor. La
nivel de marketing, fermierii speră să sporească calitatea fructelor și să
obțină certificarea şi implementarea standardelor de calitate GLOBALGAP. Scopul
principal este exportul direct al fructelor pe piețele regionale.
Agravista