Majoritatea
moldovenilor sunt interesați să cumpere fructe și legume proaspete produse în
Republica Moldova, se menționează într-un studiu realizat recent la inițiativa
proiectului USAID Agricultura Performanta în Moldova, despre obiceiurile
moldovenilor de a cumpăra și consuma fructe și legume proaspete.
Studiul a fost
desfășurat în a doua jumătate a anului 2018, pe un eșantion care a inclus 1200
de persoane din orașe de pe malul stâng și malul drept al Nistrului (Chișinău,
Bălți, Cahul și Tiraspol). Scopul cercetării a fost de a identificare
preferințele consumatorilor în contextul eforturilor proiectului USAID
Agricultura Performantă în Moldova de a spori vânzările fructelor și legumelor
proaspete atât pe piața internă, cât și pe piața externă. De asemenea, în
cadrul acestui exercițiu au fost identificate preferințele consumatorilor din
Moldova de a cumpăra fructe și legume, modelul de consum și frecvența
procurării diferitor tipuri de fructe și legume, precum și factorii care
influențează decizia consumatorilor de a cumpăra anumite categorii de produse
în anumite puncte comerciale. Studiul a încercat să determine încrederea
cumpărătorilor în calitatea produselor dar și bugetele alocate pentru
cumpărarea fructelor și legumelor.
Astfel, potrivit
rezultatelor cercetării, circa 70 la sută din respondenți preferă să cumpere
fructe și legume proaspete autohtone, 28 la sută din respondenți nu atrag
atenție originii produselor și doar 2 la sută dintre respondenți au declarat că
preferă să cumpere exclusiv produse importate. Principalele motive care
determină moldovenii să cumpere produse agricole locale menționate de respondenți
sunt că acestea sunt „mai naturale”, „mai sănătoase” și „conțin mai puține
chimicale”. Totodată, cumpărătorii moldoveni au menționat că ar prefera ca
produsele locale comercializate în supermarketuri să fie marcate corespunzător
și să fie menționat explicit „produs în Moldova”, iar adițional să fie indicat
și numele producătorului.
De asemenea,
studiul a demonstrat că obiceiurile de cumpărare a fructelor și legumelor
diferă considerabil în funcție de vârstă, venituri și localitatea de reședință
a consumatorilor. Tinerii cu studii și venituri mari sunt cei mai activi
cumpărători din supermarketuri. De altfel, vârsta cumpărătorilor este un factor
care caracterizează preferințele moldovenilor unde să cumpere legume și fructe.
Astfel, cumpărătorii în vârsta, chiar cu un stat socio-economic înalt, preferă
să cumpere fructe și legume la piața. Tot cumpărătorii în vârstă, comparativ cu
cei tineri, dau preferință produselor locale.
Studiul a scos în
evidență și un șir de diferențe a modelelor de cumpărare în sezon sau în afara
sezonului agricol. În sezonul agricol, 78 la sută dintre respondenți au
menționat că ei cumpără fructe și legume proaspete în primul rând de la piață
și doar 56 la sută au indicat că merg în primul rând la supermarket pentru
cumpărături. Această tendință poate fi urmărită în special în orașele de pe
malul stâng al Nistrului și orașele mici de pe malul drept al Nistrului.
Situația este diferită în municipiile Chișinău și Bălți, unde majoritatea
cumpărătorilor (79% în Chișinău și 72% în Bălți) preferă să cumpere fructe și
legume exclusiv în supermarket. Situația este diferită în afara sezonului
agricol, când majoritatea cumpărătorilor, circa 80 la sută dintre respondenți,
în special din municipiile Chișinău și Bălți, cumpără fructe și legume
proaspete în supermarket.
Factorii care
influențează decizia cumpărătorilor unde să cumpere fructele și legumele
proaspete sunt calitatea și prospețimea produselor. Circa 80 la sută dintre
respondenți au declarat că ei decid unde să cumpere fructe și legume în funcție
de calitatea și prospețimea acestora, prospețimea fructelor și legumelor fiind
cel mai important criteriu.
Adițional, studiul
a scos în relevanță interesul redus al cumpărătorilor pentru fructele și
legumele procesate. Circa 60 la sută dintre respondenți (majoritatea dintre ei
fiind din municipiul Bălți și alte orașe mici), au menționat că preferă să
prelucreze acasă legumele sau fructele: fac conserve de legume, produc gemuri
și sucuri și congelează fructe și legume. Din acest considerent, fructele și
legumele procesate comercializate în supermarketuri nu se bucură de atenție din
partea cumpărătorilor moldoveni. Mai puțin de 35 la sută dintre respondenți au
spus că obișnuiesc să cumpere sucuri, 25 la sută – legume conservate, iar 10 la
sută cumpărară fructe sau legume congelate.
Totodată, studiul
a scos în evidență bugetul săptămânal rezervat de gospodării pentru produse
alimentare. Astfel, gospodăriile de pe malul drept al Nistrului alocă
săptămânal în mediu 616 lei pentru produse alimentare, iar gospodăriile de pe
malul stâng al Nistrului cheltuie săptămânal în jur de 485 lei pentru produse
alimentare. De menționat că, de regulă, o
treime din acești bani sunt cheltuiți pentru fructe și legume proaspete.
Majoritatea
respondenților au menționat că pe parcursul anului cele mai consumate legume și
fructe sunt verdețurile, legumele rădăcinoase, fructele sămânțoase (mere, pere,
gutui) non-exotice, produse sau care pot fi produse în Moldova. Fructele
consumate de regulă doar în sezonul agricol sunt fructele sâmburoase, strugurii
și pomușoarele proaspete.
Sursa: APM