Moldova anual exportă în jur de 30-35 mii de tone de
struguri de masă, fiind printre 20 cei mai mari exportatori din lume de aceste
produse. Preţurile de export la producătorii moldoveni sunt însă de două sau
chiar de trei ori mai mici decât a principalilor concurenţi.
În luna decembrie, strugurii
de masă au fost expuşi în vânzare pe toate pieţele angro monitorizate de
Federația AGROinform. Cantităţile de struguri, comparativ cu luna noiembrie au înregistrat
o descreştere lentă. În această perioadă se comercializează atât struguri de import
în special din Turcia, cât şi autohtoni.
Producţia este de calitate înaltă cu un aspect comercial plăcut. La majoritatea
pieţelor producţia este comercializată de către intermediari, dar sunt și
producatori care își expun strugurii depozitați la frigider.
Preţul
minim la strugurii albi de masă, înregistrat în acestă perioadă a fost 9,00
lei/kg înregistrat pe piața din Chisinau (Albișoara), iar preţul maxim 20,00
lei/kg înregistrat la piaţa din Edineț. Ca si la mere, pe parcursul a 3
săptămîni consecutiv preturile medii la struguri nu înregistrează fluctuații
mari.
În comparaţie cu luna decembrie a anului 2013, pe
piaţa din Chişinău preţul la struguri a înregistrat o descreștere cu circa 20
la sută.
Necătând la faptul că în frigiderele din țară mai sunt depozitate loturi
mari de struguri, în următoarea perioadă producţia de import va ocupa tot mai
mult nişa liberă de pe pieţele angro substituind producţia de struguri
autohtonă.
Pe pieţele regionale situația pe piața strugurilor este una
similară. În Polonia (Bronishe) prețul
mediu de comercializare a strugurilor în luna decembrie a inregistrat 1,97
EUR/kg, la Lvov prețul e de 22 UAH/kg, iar la Constanța strugurii au atins
prețul de 5 RON/kg.
Embargoul rusesc afectează
serios producătorii de mere și struguri dar și procesatorii, avertizează intr-un
comunicat reprezentanţii Departamentului
de Stat pentru Agricultură din SUA (USDA).
Se vor înregistra pierderi mari în ciuda eforturilor de a găsi
pieţe alternative de desfacere sau a stimula cererea internă prin campanii de
promovare.