Piața Indiei oferă multiple
perspective de export pentru producătorii de mere din Republica Moldova. În
ciuda dificultăților care însoțesc valorificarea noilor destinații de export,
piața indiană a fost descoperită cu succes de exportatorii de mere din multe
țări, inclusiv Polonia, Serbia și Ucraina. Climatul competitiv pe piața indiană
ar putea favoriza mult companiile din Moldova de a ieși pe o nouă piață și de a
se face remarcați cu produsele lor de calitate, gustoase și competitive cu cele
din Italia.
Conform statisticilor
internaționale (International Trade Center), anual India importă circa 400 000
tone de mere din întreaga lume, adițional propriei producții de mere estimată
la 2,3 milioane tone. De regulă, importul masiv începe în lunile
noiembrie-decembrie și durează până în iunie-iulie. Din cauza tarifelor mari de
import stabilite pentru producătorii din SUA, dar și problemelor de carantină
atestate la merele importate din China,
importul de mere în India a scăzut drastic. Astfel, actualmente, India
importă mere din Turcia, Polonia, Italia, dar și Iran. Merele din Iran sunt
cele care se vând într-un volum destul de mare pe această piață și se
poziționează în segmentul de preț econom, fiind importate în lăzi de plastic de
10 kg cu preț CIF (Mumbai) 7$ per ladă.
Pentru a facilita valorificarea
oportunităților de export a merelor în India, proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova a
organizat o întrunire online a producătorilor și exportatorilor de mere din Moldova
cu cumpărători din India.
Potrivit importatorilor din
India, merele din categorii mai scumpe de calitate Extra și I sunt ambalate în cutii de tip bushel (standard sau compact) cu greutatea netă de
18 kg. Iar în cadrul negocierilor cu potențialii cumpărători din India, ca și
în cazul importatorilor din Orientul Mijlociu, prețul de obicei se discută per
cutie bushel, comparativ cu negocierea prețului per kg în cazul importatorilor
din UE sau țările din est. În prezent,
în India cele mai cotate mere rămân a fi merele produse în Italia, datorită
calității lor, pentru care se oferă prețul mediu CIF (Mumbai) de 21-22$ per
cutie bushel, comparativ cu 18$ oferiți furnizorilor din Polonia și 19,2$ –
celor din Turcia.
Totodată, cele mai preferate
soiuri de mere de consumatorii indieni sunt Red Delicious, Gala Royal și Granny
Smith. De altfel, Granny Smith, considerat un soi premium, este cel mai vândut
în mare parte în rețelele comerciale moderne și cel mai bine plătit pe această
piață, cu condiția ca fructele să fie de o calitate impecabilă, fără defecte
vizibile. Iar când vorbim de calitate, ne referim și la culoarea mărului, care
trebuie să fie de un verde intens, fără nici o pată de culoare gălbuie sau
roșietică. Pentru soiurile roșii culoarea mărului trebuie să atingă minimum 85%
din gradul de culoare. Pentru merelor roșii colorate insuficient se oferă un
preț mai mic.
Potrivit importatorilor de fructe
din India, sortarea și clasificarea merelor se efectuează după greutate sau
după numărul de mere într-o cutie bushel și nu conform diametrului, cum se
solicită pe piața europeană. Cumpărătorii din India acceptă împachetare de 80,
100, 113, 125, 135, 150 de mere într-o cutie bushel. Pentru cel mai solicitat
soi, cum este Gala Royal, sunt acceptate cutiile bushel cu 165 de mere.
În general, pentru exportul
merelor trebuie să fie respectate cerințele minime de calitate solicitate și în
cazul exportului de fructe în EU, conform Regulamentului UE 543/2011, UNICE
FFV-50 sau HG 929/2009. În funcție de cerințele importatorului, este admisă
toleranța față de calitate de până la 7% din volumul total de comandă.
Substanțele uscate solubile (Brix) nu
sunt atât de importante pentru importatorii indieni în comparație cu gradul de
colorare și aspectul vizual al
fructelor. Totodată, exportatorii din Moldova trebuie să țină cont de
fermitatea merelor, luând în considerare tranzitul lung și timpul necesar
pentru distribuția și vânzarea merelor consumatorilor pe piața dată.
Conform experienței anterioare a
exportatorilor de mere din Moldova, perioada de livrare a merelor în India,
care se efectuează în containere maritime, poate varia de la 33 la 48 zile.
Portul de destinație este Nhava Sheva, Mumbai, unde are loc recepția și
inspecția mărfii. Aici, autoritatea competentă din partea Indiei verifică
calitatea mărului și aspectele ce țin de siguranța alimentului și cerințele
fitosanitare. Procedurile vamale și de inspecție la eliberarea mărfii în port
durează până la 24 de ore, iar ulterior cumpărătorul ridică marfa și o livrează
la depozit. De asemenea, exportatorii de mere din Moldova urmează să prezinte
un certificat obligatoriu pentru toți furnizori de fructe proaspete în India,
care atestă faptul ca la producerea merelor nu a fost utilizat material săditor
modificat genetic.
Taxa de import pentru mere în
India este de 50% pentru toate țările, cu excepția SUA, și este achitată de
cumpărător, dacă părțile nu au agreat alte condițiile de livrare CIF.
Termenele de plată, de asemenea,
sunt negociabile, însă importatoriicare au discutat cu producătorii de fructe
din Moldova, membri ai Asociației Moldova Fruct, sunt dispuși să achite 25% în
avans, 30% după primirea actelor de import și 45% în termen de 7 zile din
momentul recepționării mărfii.Instrumentele financiare ca acreditivul bancar sau
garanția financiară, chiar dacă minimizează riscurile vânzătorilor, ele nu sunt
folosite pe larg de importatorii fructelor din India, în încercarea de a reduce
costurile operațiunilor de import.
În prezent, Moldova nu este o
sursă aprobată pe deplin drept furnizor de mere, dar autoritățile fitosanitare
ale Indiei au permis importul a 10 containere maritime în regim de evaluare.
Marfa trebuie să fie însoțită de un certificat fitosanitar eliberat de ANSA
care să menționeze în mod expres (1) lipsa Erwinia amylovora (focul bacterian)
și Pseudococcus comstocki și (2) efectuarea tratării cu frig a mărfii (<0°C
pe durata a 13 zile, sau <0,55°C pe durata a 14 zile, sau <1,1°C pe
durata a 18 zile).
Totodată proiectul USAID APM în
parteneriat cu Moldova Fruct oferă asistență producătorilor de mere din Moldova,
care sunt interesați să valorifice oportunitățile de export pe piața din India.
Sursa: MOLDOVAFRUCT