Majoritatea locuitorilor Moldovei preferă în continuare
să cumpere fructe şi legume de la piaţă, deşi în ţară creşte numărul de reţele
comerciale şi supermarketuri.
Despre aceasta arată datele „Analiza pieţei interne:
concluziile preliminare şi paşii următori”, desfăşurată în cadrul proiectului
„Agricultura Performantă în Moldova” APM/USAID. Studiul a fost realizat printre
1,2 mii de locuitori din oraşele ţării cu vârsta de 18-66 de ani şi mai mult în
baza unui sondaj realizat pe parcursului anului 2018.
S-a constatat că principalii factori care influenţează
comportamentul consumatorului moldovean la cumpărarea fructelor şi legumelor de
sezon este vârsta, veniturile şi locul de trai.
Supermarketul ca principala platformă pentru cumpărarea
de fructe și legume de sezon este preferat de locuitorii a două orașe -
Chișinău (66% dintre respondenți) și Bălți (50%). Restul respondenților cumpără
această producţie în supermarketuri doar în 37% din cazuri.
Judecând după vârstă, cu cât este mai în vârstă
cumpărătorul, cu atât mai des acesta face cumpărături la piață. Astfel,
aproximativ 86% dintre cumpărătorii de peste 56 de ani cumpără fructe și legume
proaspete de la piaţă. În rândul tinerilor cu vârsta de peste 25 de ani, această
pondere nu depășește 50%. Persoanele cu vârsta de până la 45 de ani preferă
reţelele de supermarketuri, de unde fac cumpărături 70% dintre respondenții din
această categorie.
Alegerea formatului comercial este influențată în mare
măsură şi de factorul socio-economic. De exemplu, fructe și legume proaspete
din supermarketuri cumpără 28% dintre respondenții cu venituri lunare de până
la 2 mii lei (118 dolari), 46% - până la 4 mii lei și 75% - peste 8 mii. Doar
35% dintre pensionari preferă magazinele.
Sursa: Infotag