În prezentarea sa din cadrul Conferinței Naționale
„Strugurii de masă din Moldova”, Andriy Yarmak, economist al Departamentului de
Investiții, FAO, Italia, a vorbit despre locul țării noastre pe piața mondială
a strugurilor de masă. El s-a referit și la liderii și outsiderii în comerțul
internațional și ce au în comun cu R. Moldova.
Potrivit expertului FAO, lider pe piața mondială a
strugurilor de masă este Chile, datorită utilizării standardelor de calitate
americane. SUA este al treilea exportator mondial. Cel mai mare exportator
european este Italia, grație calității și marketingului.
Asia de Sud-Est este regiunea care anual ridică cu 28 % nivelul
de import al strugurilor de masă, din cauza creșterii numărului de populație și
a veniturilor acestora. Vietnam anual mărește de două ori importul de struguri
de masă. Piața Orientului Apropiat, la fel este interesantă. Acolo creșterea
importului de struguri de masă este mai mică, de 7 %, dar tot e mai bine decât
piața Uniunii Europene, care nu crește deloc. După el, Moldova poate exporta
struguri atât de departe, iar exemplul Chile este ideal.
Yarmak susține că Rusia scade importul de struguri de
masă. Diversificarea piețelor de export este un aspect foarte important, spune expertul. „Lucrez în R. Moldova de 15 ani și și
toată lumea vorbește despre necesitatea de a diversifica exporturile, Însă, ca
și înainte, aproape totul este vândut în Rusia. Adică mergeți pe calea cea mai
simplă. Trebuie să aveți în vederea că prin vânzarea de produse ieftine țărilor
cu venituri modeste, sunteți expuși riscului. Astfel de țări sunt mai instabile
din punct de vedere economic și politic. Planificarea veniturilor prin
investiții în vânzări pe piețele unor astfel de țări este un risc ridicat”
susține Yarmak.
Expertul a menționat că Moldova este „liderul” prețurilor
mici la struguri de masă, pentru că vinde mai ieftin decât toți ceilalți
exportatori. După el, cu același volum de exporturi care îl are în prezent, Moldova
poate obține venituri de 5 ori mai mari, adică 200 de milioane USD în loc de 40.
Yarmak consideră că R. Moldova ar putea obține
25-30 de lei pentru un kg de struguri de masă pe piețele din Orientul Apropiat
și Asia de Sud-Est, dacă va livra struguri de calitate superioară. Acesta ar fi
prețul după eliminarea cheltuielilor pentru ambalare și transport. „Atunci când
livrăm produse de calitate premium pe aceste piețe, acest preț poate fi destul
de real”. În prezent, prețurile cu
amănuntul pentru struguri de înaltă calitate în aceste țări variază între 5 și
12 USD pe kg.
Yarmak susține că reorientarea producerii către segmentul
premium, va reduce riscurile de afaceri prin faptul că livrările se vor face spre
țări mai stabile din punct de vedere economic și politic. Astfel, vor crește
veniturile, din cauza prețului mai înalt, inclusiv veniturile agricultorilor. După
el, riscul de imposibilitate de realizare a strugurilor este mult mai periculos
decât riscul de reducere a prețurilor. Acest risc este cel mai mare, atunci
când produsele sunt de calitate ieftină. În cazul produselor premium, acest
risc este aproape nul. Din cauză că vând
strugurii foarte ieftin, fermierii moldoveni nu au destui bani să investească
în procesare, depozitare, marketing. Ei nu pot vinde scump majoritatea
strugurilor, pentru că nu sunt de calitate superioară. Pe unele piețe, acești
struguri nu vor avea niciodată acces.
Expertul FAO susține că în toate țările din spațiul
post-sovietic există o mare problemă cu faptul că întrebarea de bază este „cum
de produs”, în timp ce țările de succes se întreabă „cum să vândă”. Dacă vom
schimba această mentalitate, agricultorii vor putea câștiga mai mulți bani.
Pentru aceasta trebuie de combinat eforturile producătorilor, împreună cu munca
sistematică în marketing. Este necesar de investit în promovarea produselor și
logistică. „Doar munca de producere, nu este suficientă pentru cu succesul
afacerii ”, crede Yarmak.